Apuvälinelogistiikan kehittäminen julkisessa terveydenhuollossa
Ruosteluoma, Maria (2016)
Ruosteluoma, Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517536
Tiivistelmä
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Alueellinen apuvälinekeskus tuottaa apuvälinepalveluita perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon asiakkaille toimijatahojen kautta hajautetusti sairaanhoitopiirin alueella. Seinäjoen Keskussairaalassa toimiva Apuvälinekeskus vastaa keskitetysti alueellisen apuvälinepalvelun toiminnalle välttämättömistä toiminnoista, joista yhtenä toimii oikea-aikaisen ja joustavan apuvälinelogistiikan turvaaminen. Apuvälinelogistiikkaan liittyvät tehtävät ovat keskitetty Apuvälinekeskukseen vuodesta 2006 alkaen ja tilaus-toimitusprosessin osalta on todettu tarve toiminnan selkeyttämiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, selkeyttää ja kehittää apuvälinelogistiikkaan liittyvää tilaus-toimitusprosessia määrittämällä toiminnan nykytilanne ja prosessin vaiheet. Työn toteutuksen aikana yritettiin tunnistaa kehitystarpeita toimintaprosessiin liittyen. Kehittämishankkeen aikana luotiin toimintaa tukemaan prosessikuvauksia ja apuvälinelogistiikasta käytännön opas.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin logistiikan johtamista, logististen prosessien kehittämistä, lean-ajattelua ja tilaus-toimitusketjun vaiheita sekä toimintoja. Toimintatutkimus toimi lähestymistapana opinnäytetyössä ja aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin myötä.
Kehittämishankkeen aikana apuvälinelogistiikkaan liittyvää tilaus-toimitusprosessia parannettiin hyödyntämällä käytössä olevaa teknologiaa, koottiin yhteiset toimintatavat ja tehostettiin prosessia muuttamalla toimintatapaa. Ohjeistuksen, toimintatapamuutoksen ja ohjelmakehityksen avulla prosessista tehtiin yhtenäisempi, läpinäkyvämpi ja resurssitehokkaampi, mitkä edesauttavat toiminnan tehostumista. Laaditut jatkokehitysehdotukset mahdollistavat prosessin parantamisen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, selkeyttää ja kehittää apuvälinelogistiikkaan liittyvää tilaus-toimitusprosessia määrittämällä toiminnan nykytilanne ja prosessin vaiheet. Työn toteutuksen aikana yritettiin tunnistaa kehitystarpeita toimintaprosessiin liittyen. Kehittämishankkeen aikana luotiin toimintaa tukemaan prosessikuvauksia ja apuvälinelogistiikasta käytännön opas.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin logistiikan johtamista, logististen prosessien kehittämistä, lean-ajattelua ja tilaus-toimitusketjun vaiheita sekä toimintoja. Toimintatutkimus toimi lähestymistapana opinnäytetyössä ja aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin myötä.
Kehittämishankkeen aikana apuvälinelogistiikkaan liittyvää tilaus-toimitusprosessia parannettiin hyödyntämällä käytössä olevaa teknologiaa, koottiin yhteiset toimintatavat ja tehostettiin prosessia muuttamalla toimintatapaa. Ohjeistuksen, toimintatapamuutoksen ja ohjelmakehityksen avulla prosessista tehtiin yhtenäisempi, läpinäkyvämpi ja resurssitehokkaampi, mitkä edesauttavat toiminnan tehostumista. Laaditut jatkokehitysehdotukset mahdollistavat prosessin parantamisen tulevaisuudessa.