Varsinais-Suomen ja Satakunnan moporeittisuunnitelma
Hytönen, Pekka (2016)
Hytönen, Pekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717723
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella mopon turvallinen paikka liikenteessä. Työn tavoitteena oli parantaa mopoilijoiden turvallisuutta ja yhtenäistää kuntien ja ELY-keskuksen hallinnoimien kevyenliikenteen väylien liikenteen sujuvuutta. Työn tilaajana oli Varsinais-Suomen ELY-keskus.
Suunnittelun perusteena työssä käytettiin Liikenneviraston julkaisemaan Mopon paikka liikenteessä -suunnitteluohjetta. Lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus antoi omat tarkentavat suunnitteluperusteet, jotka täydensivät osittain Liikenneviraston ohjetta. Suunnittelussa käytettiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tierekisteritietoa.
Suunnittelualue koostui Satakunnasta ja Varsinais-Suomesta pois lukien Turun seutu ja Vakka-Suomi. Näille alueille ELY-keskus on jo aikaisemmin tehnyt moporeittisuunnitelmat. Suunnittelualue sisälsi 30 kuntaa ja n. 500 km kevyen liikenteen väyliä.
Tässä työssä keskityttiin tarkastelemaan mopon reittejä ja niiden suunnitte-lua kokonaisvaltaisesti Varsinais-Suomen ELY-keskuksen hallinnoimilla kevyenliikenteen väylillä eikä niinkään yksittäisen kunnan tarkkuudella. Tässä työssä esitellään yleis- ja rakennussuunnitelmakartat muutaman esimerkki kunnan kautta.
Työn tekeminen jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin seudulliset moporeittitarkastelut ja toisessa vaiheessa toteutussuunnitelmat. Työssä perehdytään myös moporeiteistä ilmoittamiseen, joka kuuluu tärkeänä osana moporeittien muutoksiin.
Työn aikana kävi ilmi, että nykyään moporeiteissä on hyvin vaihtelevia käytäntöjä, eivätkä ne pääosiltaan vastaa käsitystä turvallisista ja yhtenäisistä moporeiteistä. Tästä johtuen kävi selväksi, että työlle oli tarvetta ja moporeittien päivittämisellä saadaan parannettua niin mopoilijoiden kuin muiden kevyen liikenteen väylän käyttäjien turvallisuutta.
Suunnittelun perusteena työssä käytettiin Liikenneviraston julkaisemaan Mopon paikka liikenteessä -suunnitteluohjetta. Lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus antoi omat tarkentavat suunnitteluperusteet, jotka täydensivät osittain Liikenneviraston ohjetta. Suunnittelussa käytettiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tierekisteritietoa.
Suunnittelualue koostui Satakunnasta ja Varsinais-Suomesta pois lukien Turun seutu ja Vakka-Suomi. Näille alueille ELY-keskus on jo aikaisemmin tehnyt moporeittisuunnitelmat. Suunnittelualue sisälsi 30 kuntaa ja n. 500 km kevyen liikenteen väyliä.
Tässä työssä keskityttiin tarkastelemaan mopon reittejä ja niiden suunnitte-lua kokonaisvaltaisesti Varsinais-Suomen ELY-keskuksen hallinnoimilla kevyenliikenteen väylillä eikä niinkään yksittäisen kunnan tarkkuudella. Tässä työssä esitellään yleis- ja rakennussuunnitelmakartat muutaman esimerkki kunnan kautta.
Työn tekeminen jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin seudulliset moporeittitarkastelut ja toisessa vaiheessa toteutussuunnitelmat. Työssä perehdytään myös moporeiteistä ilmoittamiseen, joka kuuluu tärkeänä osana moporeittien muutoksiin.
Työn aikana kävi ilmi, että nykyään moporeiteissä on hyvin vaihtelevia käytäntöjä, eivätkä ne pääosiltaan vastaa käsitystä turvallisista ja yhtenäisistä moporeiteistä. Tästä johtuen kävi selväksi, että työlle oli tarvetta ja moporeittien päivittämisellä saadaan parannettua niin mopoilijoiden kuin muiden kevyen liikenteen väylän käyttäjien turvallisuutta.