Brand management of licensed innovation X
Hämäläinen, Tommy (2016)
Hämäläinen, Tommy
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417121
Tiivistelmä
Eurooppalainen start-up -yritys on patentoinut innovatiivisen pakkauskonseptin eräälle elintarvikkeelle. Innovaation tuotanto sekä tuotteistaminen tullaan lisensoimaan kansainvälisesti useille eri toimijoille. Tilaajayritys on täten kiinnostunut kartoituksesta mitä erilaisia mahdollisuuksia sekä vaatimuksia yhtäaikaiset strategiset lisensointi kumppanuudet toisivat mukanaan innovaation brändinhallintaan teoriassa ja käytännössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida innovaation brändin nykyinen olemus ja tarjota kattavia kehitysehdotuksia perustuen valittuihin teorioihin yhteisbrändäyksestä ja komponenttiyhteisbrändäyksestä. Kyseiset bränditeoriat valittiin, koska innovaatio ei ole niinkään itsenäinen tuote, vaan täydentävä konsepti ja täten riippuvainen lisensoijien omista strategioista ja toimintamalleista. Yhteisbrändäyksen teorioita tuettiin tutkimalla lisensointia, suhdeverkoston hallintaa sekä innovaatioiden johtamista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin pitkäaikaisen henkilökohtaisen havainnoinnin avulla, sekä haastatellen johtoryhmän jäseniä että toista työntekijää brändinhallinnan ja operaatioiden osalta, hyödyntäen puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Koska tilaajayritys on vasta aloittamassa tuotelanseerausta, yritysasiakkaiden ja kuluttajien mielipiteiden selvittäminen ei ollut vielä ajankohtaista. Yrityksen strategiaan liittyvistä syistä yrityksen ja innovaation nimi haluttiin pitää salaisena.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että valitut bränditeoriat ovat käytännössä toisiaan täydentäviä ja niiden edut ovat riippuvaisia tilaajayrityksen kulloinkin vallitsevasta tilanteesta. Brändistrategian valintaa tärkeämmäksi muuttujaksi ilmeni yrityksen ylimalkainen päätös siitä, kuinka laajasti brändiä halutaan ja voidaan lähteä kehittämään ja johtamaan, niin itsenäisesti kuin yhteistyössä. Käytännön suositukset tilaajayritykselle liittyvät yhteisbrändin valintaan nykyhetkeä ajatellen, potentiaalisten yhteisbrändien arviointikeinoon, tuotebrändin erillistämisen etuihin sekä kansainvälisen asiakasorientoitumisen lisäämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida innovaation brändin nykyinen olemus ja tarjota kattavia kehitysehdotuksia perustuen valittuihin teorioihin yhteisbrändäyksestä ja komponenttiyhteisbrändäyksestä. Kyseiset bränditeoriat valittiin, koska innovaatio ei ole niinkään itsenäinen tuote, vaan täydentävä konsepti ja täten riippuvainen lisensoijien omista strategioista ja toimintamalleista. Yhteisbrändäyksen teorioita tuettiin tutkimalla lisensointia, suhdeverkoston hallintaa sekä innovaatioiden johtamista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin pitkäaikaisen henkilökohtaisen havainnoinnin avulla, sekä haastatellen johtoryhmän jäseniä että toista työntekijää brändinhallinnan ja operaatioiden osalta, hyödyntäen puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Koska tilaajayritys on vasta aloittamassa tuotelanseerausta, yritysasiakkaiden ja kuluttajien mielipiteiden selvittäminen ei ollut vielä ajankohtaista. Yrityksen strategiaan liittyvistä syistä yrityksen ja innovaation nimi haluttiin pitää salaisena.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että valitut bränditeoriat ovat käytännössä toisiaan täydentäviä ja niiden edut ovat riippuvaisia tilaajayrityksen kulloinkin vallitsevasta tilanteesta. Brändistrategian valintaa tärkeämmäksi muuttujaksi ilmeni yrityksen ylimalkainen päätös siitä, kuinka laajasti brändiä halutaan ja voidaan lähteä kehittämään ja johtamaan, niin itsenäisesti kuin yhteistyössä. Käytännön suositukset tilaajayritykselle liittyvät yhteisbrändin valintaan nykyhetkeä ajatellen, potentiaalisten yhteisbrändien arviointikeinoon, tuotebrändin erillistämisen etuihin sekä kansainvälisen asiakasorientoitumisen lisäämiseen.