Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

4-vuotiaiden lasten aistitiedon käsittelyn arviointi : Sensory Processing Measure™ – Preschool -arviointimenetelmän soveltuvuus

Aalto, Elina; Karjula, Ninni (2016)

 
Avaa tiedosto
Aalto_Elina_ Karjula_Ninni.pdf (481.8Kt)
Lataukset: 


Aalto, Elina
Karjula, Ninni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817764
Tiivistelmä
Yhdysvaltalainen Sensory Processing Measure – Preschool eli SPM-P on standardoitu arviointimenetelmä, jolla voidaan arvioida 2-5-vuotiaiden lasten aistitiedon käsittelyä, osallistumista ja sosiaalisia taitoja sekä lapsen kykyä oivaltaa ja suunnitella toimintaa. SPM-P koostuu kodin ja päivähoidon kyselylomakkeesta, joissa molemmissa on 75 väittämää. Lapsen aistitiedon käsittelyn kehittyminen on yhteydessä arjen toiminnoista suoriutumiseen, joten sen tarkka arvioiminen on tärkeää.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia SPM-P-arviointimenetelmän soveltuvuutta 4 v 0 kk - 4 v 11 kk ikäisille suomalaislapsille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, soveltuvatko SPM-P-arviointimenetelmän amerikkalaiset 3-5-vuotiaiden viitearvot suomalaisten 4-vuotiaiden lasten arviointiin. Teoreettinen viitekehys perustelee aistitiedon käsittelyn arvioinnin merkitystä avaamalla sen neurofysiologisia perusteita ja Sensorisen integraation teoriaa sekä kertoo, miksi on tärkeää huomioida kulttuurinen validiteetti arviointimenetelmän soveltuvuuden tutkimisessa.

Tutkimukseen osallistuvat huoltajat saivat SPM-P-kyselylomakkeet kotiin ja päivähoitopaikkoihin täytettäväksi Kaarinan ja Rovaniemen lastenneuvoloiden kautta keväällä 2016. Tutkimusjoukon muodosti 24 perhettä, joissa oli 4-vuotias lapsi. Kerätty aineisto käsiteltiin kvantitatiivisin menetelmin toimeksiantajan Hogrefe Psykologien Kustannus Oy:n toimesta.

Tarkempia viitearvoja ei pystytty laskemaan pienen aineistokoon vuoksi, mutta tutkimuksessa havaittiin, että 4-vuotiaat suomalaislapset saivat systemaattisesti hieman korkeampia pistemääriä lähes kaikilla SPM-P-arviointimenetelmän osa-alueilla verrattuna yhdysvaltalaisaineistoon sekä kodin että päivähoidon kyselylomakkeissa. Tuloksista havaittiin myös, että kodin ja päivähoidon lomakkeet korreloivat hyvin keskenään, lukuun ottamatta Osallistumisen ja sosiaalisten taitojen (SOC) osa-aluetta. Kummankin lomakkeen kaikki osa-alueet asettuivat SPM-P-arviointimenetelmän profiililomakkeilla tyypillisen käyttäytymisen osa-alueelle. Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että SPM-P-arviointimenetelmä soveltuu 4-vuotiaiden suomalaislasten arviointiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste