Patientbemötande : Vad är positivt och negativt bemötande enligt patienterna
Björklund, Helena (2016)
Björklund, Helena
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617624
Tiivistelmä
Bemötande ingår i varje vård situation och upplevs av alla på olika sätt. Syftet med detta examensarbete var att undersöka vad positivt och negativ bemötande är enligt patienterna. Arbetet svarar på frågeställningarna "Hur vill patienterna bli bemötta inom vården" och "vad gör att ett bemötande är positivt eller negativt".
Som metod har en kvalitativ enkät undersökning med fasta och öppna frågor gjorts på Facebook. Sigridur Halldorsdottirs teori om relationen mellan vårdare och patient ur patientens synvinkel har använt som teoretisk utgångspunkt. Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av innehålls analys och resultatet presenterats både med diagram och öppentext samt tolkats mot bakgrund, tidigare forskning och den teoretiska utgångspunkten.
52 informanter deltog i undersökningen. I resultatet kan man se att speciellt språk och tillit till vårdaren har en stor betydelse för positivt bemötande. Stressen är en faktor som påverkar det negativa i bemötandet. Everyone feels every encounter in different ways. The purpose of this study was to investigate what the patients felt was positive and negative in an encounter. The work responds to the questions "How would patients want to be treated in health care" and "What makes an encounter positive or negative."
A qualitative questionnaire whit open and closed question has been done on Facebook. Sigridur Halldorsdottirs theory about the relationship between caregiver an patient from the patients perspective has been used as theoretical starting point. The collected material was analyzed using content analysis and the results presented both with graphics and open text and interpreted against the background, previous research and the theoretical starting point.
52 respondents participated in the survey. In the result we can see that in particular language and trust in the caregiver has a great importance for the
positive in an encounter. Stress is a factor that negatively affects an encounter.
Som metod har en kvalitativ enkät undersökning med fasta och öppna frågor gjorts på Facebook. Sigridur Halldorsdottirs teori om relationen mellan vårdare och patient ur patientens synvinkel har använt som teoretisk utgångspunkt. Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av innehålls analys och resultatet presenterats både med diagram och öppentext samt tolkats mot bakgrund, tidigare forskning och den teoretiska utgångspunkten.
52 informanter deltog i undersökningen. I resultatet kan man se att speciellt språk och tillit till vårdaren har en stor betydelse för positivt bemötande. Stressen är en faktor som påverkar det negativa i bemötandet.
A qualitative questionnaire whit open and closed question has been done on Facebook. Sigridur Halldorsdottirs theory about the relationship between caregiver an patient from the patients perspective has been used as theoretical starting point. The collected material was analyzed using content analysis and the results presented both with graphics and open text and interpreted against the background, previous research and the theoretical starting point.
52 respondents participated in the survey. In the result we can see that in particular language and trust in the caregiver has a great importance for the
positive in an encounter. Stress is a factor that negatively affects an encounter.