Demonstrationsfilmer vid fortbildning av vårdpersonal? : En kvalitativ studie om nätbaserad undervisning och förflyttningsteknik
Björkman, Ida (2016)
Björkman, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417327
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa projektia joka koskee virtuaalista oppimisympäristöä Vaasan ammattikorkeakoulu Noviassa. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on arvioida voidaanko demonstrointielokuvia siirtotekniikasta käyttää jatkokoulutuksena hoitohenkilökunnalle. Dataa on kerätty kahdella kysely–lomakkeella ja analysoitu käyttäen kvalitatiivistä sisältöanalysointia. Bennerin (1993) teoria kehityksestä aloittelijasta asiantuntijaan on käytetty teoreettisena lähtökohtana.
Tutkimus toteutettiin vuodeosastolla Vaasan Keskussairaalassa. Sairaanhoitajat, lähihoitajat, fysioterapeutit ja opiskelijat näissä ammateissa saivat osallistua. Ensin kartoitettiin kuinka osallistujat suhtautuvat ja käyttävät siirtotekniikkaa, 19 osallistujaa vastasi ensimmäiseen kysely-lomakeeseen. Sen jälkeen osallistujat saivat katsoa demostrointielokuvia kuinka potilaita siirretään ergonomisella tavalla. Seuraavaksi osallistujat saivat arvioida demonstrointielokuvia, kertoa ovatko ne sopivat hoitohenkilökunnan jatkokoulutukseen ja kokivatko he elokuvat itselleen hyödylliseksi. 12 osallistujaa vastasi toiseen kysely-lomakeeseen.
Tuloksessa näkyvät kategoriat suunnittelu, terveyden vaikutus, kuntouttava työtapa ja osastojen edellytys hoitohenkilökunnan siirtotekniikan suhtautumiseen ja käyttöön. Koetaan ett demonstrointielokuvat ovat helppo ymmärtää. Kuitenkin hoitohenkilökunnalla oli toivomus että elokuvat olisi käsitellyt enemmän osasto– kohtaisia siirtoja ja kommunikaatiovaikeuksia, joita voi esiintyä hoitajan ja potilaan välillä. Osallistujat kokivat saaneensa lisää varmuutta ja enemmän valinta mahdollisuuksia siirtoja tehdessään katsottuaan demonstrointielokuvia. Osallistujien mukaan demonstrointielokuvat sopivat aloittelijalle alalla tai kertauksena hoitohenkilökunnalle työelämässä.
Tutkimus toteutettiin vuodeosastolla Vaasan Keskussairaalassa. Sairaanhoitajat, lähihoitajat, fysioterapeutit ja opiskelijat näissä ammateissa saivat osallistua. Ensin kartoitettiin kuinka osallistujat suhtautuvat ja käyttävät siirtotekniikkaa, 19 osallistujaa vastasi ensimmäiseen kysely-lomakeeseen. Sen jälkeen osallistujat saivat katsoa demostrointielokuvia kuinka potilaita siirretään ergonomisella tavalla. Seuraavaksi osallistujat saivat arvioida demonstrointielokuvia, kertoa ovatko ne sopivat hoitohenkilökunnan jatkokoulutukseen ja kokivatko he elokuvat itselleen hyödylliseksi. 12 osallistujaa vastasi toiseen kysely-lomakeeseen.
Tuloksessa näkyvät kategoriat suunnittelu, terveyden vaikutus, kuntouttava työtapa ja osastojen edellytys hoitohenkilökunnan siirtotekniikan suhtautumiseen ja käyttöön. Koetaan ett demonstrointielokuvat ovat helppo ymmärtää. Kuitenkin hoitohenkilökunnalla oli toivomus että elokuvat olisi käsitellyt enemmän osasto– kohtaisia siirtoja ja kommunikaatiovaikeuksia, joita voi esiintyä hoitajan ja potilaan välillä. Osallistujat kokivat saaneensa lisää varmuutta ja enemmän valinta mahdollisuuksia siirtoja tehdessään katsottuaan demonstrointielokuvia. Osallistujien mukaan demonstrointielokuvat sopivat aloittelijalle alalla tai kertauksena hoitohenkilökunnalle työelämässä.