OPAS 1.-2.-LUOKKALAISTEN OPETTAJILLE LASTEN HAVAINTOMOTORIIKAN KEHITTYMISEKSI
Setälä, Elina (2016)
Setälä, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517449
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opas 1.-2.-luokkalaisten opettajille uuden liikunnanopetuksen opetussuunnitelman tavoitteisiin pohjautuen. Tavoitteena on oppaan harjoitteiden avulla antaa opettajille keinoja ja menetelmiä, joiden avulla harjoittaa oppilaiden havaintomotoriikkaa, kehotietoisuutta ja rentoutumisen taitoa. Harjoitteiden avulla on tarkoitus stimuloida oppilaiden eri aistikanavia. Tarkoitus on, että harjoitteita tehdään oppituntien sisällä toiminnallisina tuokioina, lisäämään aivojen ja verenkiertoelimistön toimintaa ja sitä kautta parantamaan oppimiskykyä.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käydään läpi teoriatietoa lasten motorisista taidoista ja havaintomotoriikasta. Työssä keskitytään oppimiskyvyn tukemiseen liikkeen ja liikkumisen avulla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Porissa sijaitsevan erityiskoulun, Herttuan koulun kanssa. Yhteistyöluokkana toimi yksi E1-2 –luokka ja yhteysopettajana luokan opettaja. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa teoriatietoon pohjautuen suunnitellut harjoitteet pilotoitiin yhteistyökoulussa ennen oppaan varsinaista tekemistä.
Pilotoinnista saadun palautteen perusteella ja teoriatietoon pohjautuen luotiin opinnäytetyön tuotokseksi opas. Valmis opas sisältää yhdeksän erilaista havaintomotoriikkaa, kehotietoisuutta tai rentoutumista kehittävää harjoitetta. Opas toimitetaan Herttuan kouluun kaikille 1.-2. –luokkalaisten opettajille valmiina tulostettuna oppaana sekä yhteysopettajalle pdf-muodossa. Opettajien on tarkoitus ottaa opas käyttöön itsenäisesti, ilman varsinaista perehdytystä oppaan käyttöön. Mielenkiinnonkohteeksi jää, kuinka hyvin tuotettu opas otetaan käyttöön koulumaailmassa ja minkälaisia vaikutuksia sen käytöstä on oppilaiden kehotietoisuuteen, havaintomotoriikkaan ja rentoutumisen taitoon pidemmällä aikavälillä.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käydään läpi teoriatietoa lasten motorisista taidoista ja havaintomotoriikasta. Työssä keskitytään oppimiskyvyn tukemiseen liikkeen ja liikkumisen avulla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Porissa sijaitsevan erityiskoulun, Herttuan koulun kanssa. Yhteistyöluokkana toimi yksi E1-2 –luokka ja yhteysopettajana luokan opettaja. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa teoriatietoon pohjautuen suunnitellut harjoitteet pilotoitiin yhteistyökoulussa ennen oppaan varsinaista tekemistä.
Pilotoinnista saadun palautteen perusteella ja teoriatietoon pohjautuen luotiin opinnäytetyön tuotokseksi opas. Valmis opas sisältää yhdeksän erilaista havaintomotoriikkaa, kehotietoisuutta tai rentoutumista kehittävää harjoitetta. Opas toimitetaan Herttuan kouluun kaikille 1.-2. –luokkalaisten opettajille valmiina tulostettuna oppaana sekä yhteysopettajalle pdf-muodossa. Opettajien on tarkoitus ottaa opas käyttöön itsenäisesti, ilman varsinaista perehdytystä oppaan käyttöön. Mielenkiinnonkohteeksi jää, kuinka hyvin tuotettu opas otetaan käyttöön koulumaailmassa ja minkälaisia vaikutuksia sen käytöstä on oppilaiden kehotietoisuuteen, havaintomotoriikkaan ja rentoutumisen taitoon pidemmällä aikavälillä.