Uuden kiertomatkatuotteen kehittäminen : Ikaalisten Matkatoimisto Oy
Alho, Katri (2016)
Alho, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817850
Tiivistelmä
Ikaalisten Matkatoimiston tavoitteena on jatkuvasti kehittää tuotevalikoimaa ja tuottaa myös uusia matkakokonaisuuksia vanhojen pakettien rinnalle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko uudelle Pohjois-Norjaan sijoittuvalle kiertomatkalle kysyntää ja millainen matkakokonaisuus matkatoimiston asiakkaita kiinnostaisi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Ikaalisten Matkatoimiston asiakkaiden tarvetta ja kysyntää uutta kiertomatkatuotetta kohtaan. Tarkoituksena oli myös selvittää ajankohtaisten Keski-Euroopan terrori-iskujen vaikutusta matkustushalukkuuteen ja matkakohteiden valintaan. Haastattelun kautta yrityksen asiakkaat myös osallistuivat annettujen mielipiteiden kautta uuden kiertomatkakokonaisuuden sisällön suunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin viittätoista yrityksen asiakasta, jotka olivat olleet aikaisemmin Ikaalisten Matkatoimiston Vuorilta vuonoille -nimisellä kiertomatkalla Norjassa. Teemahaastattelussa oli kaksikymmentä kysymystä yhteensä neljältä eri osa-alueelta, joita olivat edellinen matka, uusi matkakokonaisuus, hinnoittelu ja Keski-Euroopan tilanteen vaikutus matkustamiseen. Teemahaastatteluina kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua ja analyysin pohjalta kerättiin yritykselle ehdotuksia uuden kiertomatkatuotteen kehittämiseksi.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kysyntää uudelle Norjaan suuntautuvalle kiertomatkalle olisi ja uutta matkakokonaisuutta voisi tutkimuksen perusteella alkaa suunnittelemaan. Sisällöllisesti uuden kiertomatkatuotteen tulisi olla aikaisempaa Norjan kiertomatkatuotetta vastaava osittain. Joihinkin muutoksiin, kuten opastuskielen ja matkustustavan vaihtamiseen tutkimuksen perusteella voitaneen myös ryhtyä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Ikaalisten Matkatoimiston asiakkaiden tarvetta ja kysyntää uutta kiertomatkatuotetta kohtaan. Tarkoituksena oli myös selvittää ajankohtaisten Keski-Euroopan terrori-iskujen vaikutusta matkustushalukkuuteen ja matkakohteiden valintaan. Haastattelun kautta yrityksen asiakkaat myös osallistuivat annettujen mielipiteiden kautta uuden kiertomatkakokonaisuuden sisällön suunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin viittätoista yrityksen asiakasta, jotka olivat olleet aikaisemmin Ikaalisten Matkatoimiston Vuorilta vuonoille -nimisellä kiertomatkalla Norjassa. Teemahaastattelussa oli kaksikymmentä kysymystä yhteensä neljältä eri osa-alueelta, joita olivat edellinen matka, uusi matkakokonaisuus, hinnoittelu ja Keski-Euroopan tilanteen vaikutus matkustamiseen. Teemahaastatteluina kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua ja analyysin pohjalta kerättiin yritykselle ehdotuksia uuden kiertomatkatuotteen kehittämiseksi.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kysyntää uudelle Norjaan suuntautuvalle kiertomatkalle olisi ja uutta matkakokonaisuutta voisi tutkimuksen perusteella alkaa suunnittelemaan. Sisällöllisesti uuden kiertomatkatuotteen tulisi olla aikaisempaa Norjan kiertomatkatuotetta vastaava osittain. Joihinkin muutoksiin, kuten opastuskielen ja matkustustavan vaihtamiseen tutkimuksen perusteella voitaneen myös ryhtyä.