Perehdyttämisoppaan laatiminen Lappeenrannan kylpylälle
Raitanen, Minna (2016)
Raitanen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817861
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisen perehdyttämisoppaan Lappeenrannan kylpylä tarvitsee, mitä asioita oppaaseen tulee ja millä menetelmillä opastus kylpylällä pitäisi tehdä. Opinnäytetyöni oli Lappeenrannan kylpylän toimeksiantama, ja opinnäytetyön sivutuotteena laadin Lappeenrannan kylpylälle konkreettisen perehdyttämisoppaan, jonka avulla kylpylän henkilökunta pystyy järjestämään loogista ja laadukasta perehdytystä uusille työntekijöille. Opinnäytetyön taustalla oli Lappeenrannan kylpylällä suoritettu syventävä harjoittelu, ja kylpylältä ja sen henkilökunnalta noussut tarve perehdyttämisoppaalle. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta, ja tiedonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kylpylän henkilökunnalle.
Tuloksissa todettiin, että haastateltavat eivät olleet täysin tyytyväisiä omaan perehdyttämiseensä heidän tullessa kylpylälle uusina työntekijöinä. Perehdyttämisen laatu ja sisältö vaihtelivat perehdyttäjästä riippuen. Kaikki vastaajat pitivät hyvän perehdyttämisoppaan saamista kylpylälle erittäin tärkeänä. Perehdyttämisoppaan toivottiin sisältävän muun muassa vastaanoton aamu- ja iltavuorojen rutiinit sekä tietoa itse yrityksestä. Tuloksissa nousi esille, että perehdyttämisopas ja siihen itsenäisesti tutustuminen olivat tärkeitä asioita uutta työntekijää perehdytettäessä. Vastaajat olivat sitä mieltä, että uudet työntekijät pitäisi perehdyttää Lappeenrannan kylpylään kokeneemman työntekijän johdolla.
Tutkimuksen tulokset vastasivat hyvin tutkimuksen tavoitteisiin. Vaikka haastateltavat vastasivat kiitettävästi kysymyksiin, olisi kysymysten asettelua voinut miettiä paremmin niin, että vastauksista olisi ollut vielä enemmän hyötyä sivutuotteen eli perehdyttämisoppaan kokoamisessa Lappeenrannan kylpylälle. Pari kyselylomakkeen kysymystä oli sisällöllisesti aika samankaltaisia toistensa kanssa, joten haastateltavien vastaukset toistuivat jonkun verran eri näissä kysymyksissä. Tutkimuksesta sai kuitenkin hyvän yleiskuvan millaista perehdyttämisen pitäisi Lappeenrannan kylpylällä olla ja mitä asioita oppaaseen tulee sekä millä menetelmin perehdyttäminen tulisi järjestää.
Tuloksissa todettiin, että haastateltavat eivät olleet täysin tyytyväisiä omaan perehdyttämiseensä heidän tullessa kylpylälle uusina työntekijöinä. Perehdyttämisen laatu ja sisältö vaihtelivat perehdyttäjästä riippuen. Kaikki vastaajat pitivät hyvän perehdyttämisoppaan saamista kylpylälle erittäin tärkeänä. Perehdyttämisoppaan toivottiin sisältävän muun muassa vastaanoton aamu- ja iltavuorojen rutiinit sekä tietoa itse yrityksestä. Tuloksissa nousi esille, että perehdyttämisopas ja siihen itsenäisesti tutustuminen olivat tärkeitä asioita uutta työntekijää perehdytettäessä. Vastaajat olivat sitä mieltä, että uudet työntekijät pitäisi perehdyttää Lappeenrannan kylpylään kokeneemman työntekijän johdolla.
Tutkimuksen tulokset vastasivat hyvin tutkimuksen tavoitteisiin. Vaikka haastateltavat vastasivat kiitettävästi kysymyksiin, olisi kysymysten asettelua voinut miettiä paremmin niin, että vastauksista olisi ollut vielä enemmän hyötyä sivutuotteen eli perehdyttämisoppaan kokoamisessa Lappeenrannan kylpylälle. Pari kyselylomakkeen kysymystä oli sisällöllisesti aika samankaltaisia toistensa kanssa, joten haastateltavien vastaukset toistuivat jonkun verran eri näissä kysymyksissä. Tutkimuksesta sai kuitenkin hyvän yleiskuvan millaista perehdyttämisen pitäisi Lappeenrannan kylpylällä olla ja mitä asioita oppaaseen tulee sekä millä menetelmin perehdyttäminen tulisi järjestää.