Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Glasgow'n kooma-asteikon käyttö potilaan tajunnantason arvioinnissa : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille

Kallio, Jonna; Kumpulainen, Anniina (2016)

Avaa tiedosto
Kallio_Jonna_Kumpulainen_Anniina.pdf (533.7Kt)
Lataukset: 


Kallio, Jonna
Kumpulainen, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tehdä opetusvideo Glasgow’n kooma-asteikon käytöstä Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa opetusvideon ja kirjallisen raportin avulla Glasgow’n kooma-asteikon käyttöä potilaan tajunnantason arvioinnissa sekä tuoda esille tyypillisimpiä tajuttomuutta aiheuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisella menetelmällä, ja se koostuu tuotoksesta ja raportista.

Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat rajattiin käsittelemään tajunnantasoa, tajuttomuuden syitä, Glasgow´n kooma-asteikkoa ja sen käyttöä sekä sitä, millainen on hyvä opetusvideo. Raportissa käsiteltiin myös videon tekemisen vaiheet ja opinnäytetyön prosessin kulku.

Opetusvideolla näytetään, miten Glasgow´n kooma-asteikkoa käytetään ja samalla käydään vaihe vaiheelta läpi asteikon pisteytys. Videolla täydentyy kokoava taulukko asteikon pisteytyksestä ja video sisältää myös tietoa asioista, joita tulee ottaa huomioon asteikkoa käytettäessä. Video on näytelty ja sen ympäristö on lavastettu muistuttamaan sairaalan osastoa. Videolla sairaanhoitaja tutkii potilaan tajunnantasoa Glasgow´n kooma-asteikkoa käyttäen.

Glasgow´n kooma-asteikko on kansainvälisesti käytetty tajunnantason arvioinnin mittari, jonka käyttö perusterveydenhuollon hoitotyöntekijöiden tulee hallita. Jatkotutkimuksena voisi selvittää suomalaisten sairaanhoitajien osaamisvalmiuksia Glasgow’n kooma-asteikon käytössä sekä tutkia opetusvideoiden hyödyllisyyttä korkeakoulujen opetuksessa ja työelämässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste