Glasgow'n kooma-asteikon käyttö potilaan tajunnantason arvioinnissa : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Kallio, Jonna; Kumpulainen, Anniina (2016)
Kallio, Jonna
Kumpulainen, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tehdä opetusvideo Glasgow’n kooma-asteikon käytöstä Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa opetusvideon ja kirjallisen raportin avulla Glasgow’n kooma-asteikon käyttöä potilaan tajunnantason arvioinnissa sekä tuoda esille tyypillisimpiä tajuttomuutta aiheuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisella menetelmällä, ja se koostuu tuotoksesta ja raportista.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat rajattiin käsittelemään tajunnantasoa, tajuttomuuden syitä, Glasgow´n kooma-asteikkoa ja sen käyttöä sekä sitä, millainen on hyvä opetusvideo. Raportissa käsiteltiin myös videon tekemisen vaiheet ja opinnäytetyön prosessin kulku.
Opetusvideolla näytetään, miten Glasgow´n kooma-asteikkoa käytetään ja samalla käydään vaihe vaiheelta läpi asteikon pisteytys. Videolla täydentyy kokoava taulukko asteikon pisteytyksestä ja video sisältää myös tietoa asioista, joita tulee ottaa huomioon asteikkoa käytettäessä. Video on näytelty ja sen ympäristö on lavastettu muistuttamaan sairaalan osastoa. Videolla sairaanhoitaja tutkii potilaan tajunnantasoa Glasgow´n kooma-asteikkoa käyttäen.
Glasgow´n kooma-asteikko on kansainvälisesti käytetty tajunnantason arvioinnin mittari, jonka käyttö perusterveydenhuollon hoitotyöntekijöiden tulee hallita. Jatkotutkimuksena voisi selvittää suomalaisten sairaanhoitajien osaamisvalmiuksia Glasgow’n kooma-asteikon käytössä sekä tutkia opetusvideoiden hyödyllisyyttä korkeakoulujen opetuksessa ja työelämässä.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat rajattiin käsittelemään tajunnantasoa, tajuttomuuden syitä, Glasgow´n kooma-asteikkoa ja sen käyttöä sekä sitä, millainen on hyvä opetusvideo. Raportissa käsiteltiin myös videon tekemisen vaiheet ja opinnäytetyön prosessin kulku.
Opetusvideolla näytetään, miten Glasgow´n kooma-asteikkoa käytetään ja samalla käydään vaihe vaiheelta läpi asteikon pisteytys. Videolla täydentyy kokoava taulukko asteikon pisteytyksestä ja video sisältää myös tietoa asioista, joita tulee ottaa huomioon asteikkoa käytettäessä. Video on näytelty ja sen ympäristö on lavastettu muistuttamaan sairaalan osastoa. Videolla sairaanhoitaja tutkii potilaan tajunnantasoa Glasgow´n kooma-asteikkoa käyttäen.
Glasgow´n kooma-asteikko on kansainvälisesti käytetty tajunnantason arvioinnin mittari, jonka käyttö perusterveydenhuollon hoitotyöntekijöiden tulee hallita. Jatkotutkimuksena voisi selvittää suomalaisten sairaanhoitajien osaamisvalmiuksia Glasgow’n kooma-asteikon käytössä sekä tutkia opetusvideoiden hyödyllisyyttä korkeakoulujen opetuksessa ja työelämässä.