Lapsilähtöisen menetelmäkansion kehittäminen : Lastensuojelupalvelut Omppu Oy:ssä
Koistinen, Liisi (2016)
Koistinen, Liisi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317014
Tiivistelmä
Kehittämistyöni aihe syntyi työyhteisökumppanini kanssa käydyn dialogin kautta. He kokivat tarvetta kehittää työyhteisönsä menetelmien käyttöä tasalaatuisemmaksi ja organisoidummaksi kokonaisuudeksi, mikä palvelisi tehokkaammin ja yksilöllisemmin heidän asiakkaitaan. Kehittämistyöni aiheeksi muodostui menetelmäkansion kokoaminen. Menetelmäkansioon kehitin erinäisiä lapsilähtöisempää kokonaisuutta tavoittelevia ominaisuuksia. Menetelmäkansio toimii omaohjaustyön tukena.
Toiminnallisen kehittämistyöni tavoitteena oli muovata työyhteisökumppanini menetelmistä yhtenäinen ja lapsilähtöinen menetelmäkansio. Tämän toteutin kehittämällä perinteisen menetelmäkansion ideologiaa. Valmis menetelmäkansio sisältää selkeän toimintaprosessin, mitä seuraamalla omaohjaajaa tuetaan valitsemaan lapsen tilanteeseen parhaiten sopiva menetelmä. Menetelmäntoteutuksen jälkeen sen soveltuvuutta arvioidaan yhdessä lapsen kanssa ja tämä kokemuspohja hyödynnetään jatkossa menetelmänvalantatilanteessa, jolloin pyritään varmistamaan menetelmän soveltuvuus yksilöllisen lapsen tilanteeseen. Menetelmäkansion esteettinen ulkonäkö tukee kyseisen prosessin selkeyttä.
Työyhteisökumppaninani toimi Lastensuojelupalvelut Omppu Oy. Toimintaympäristönä oli Turussa sijaitseva Hirvensalon yksikkö, seitsenpaikkainen kodinomainen lastenkoti. Kehittämistyöni aikana osallistin sekä lastenkotiin sijoitettuja lapsia että työyhteisöä. Lasten kanssa kehitimme dokumenttiraitaa toteuttamalla menetelmäkansion menetelmiä täyttäen lopuksi dokumenttiradan. Työyhteisön kanssa pyrin ylläpitämään jatkuvaa dialogia. Kehittämistyöni päätteeksi keräsin sekä lapsilta että työyhteisön jäseniltä palautetta kehittämistoimintaani liittyen.
Kehittämistyöstäni kirjoittamani opinnäytetyöraportti koostuu tietoperustasta, prosessin kuvauksesta ja loppupohdinnasta. Tietoperustassa keskityn avaamaan lukijalle lapsilähtöisyyden merkitystä lasten kanssa toteutettavassa toiminnassa, mutta perustelen lukijalle myös aikuisen näkökulmaan luottamisen syitä dokumenttiraidassa. Lukijalle avataan käsitteet menetelmä sekä omaohjaus, kyseisten termien kulkiessa selkeästi kehittämistyöni rinnalla. Prosessinkuvauksessa lukijalle avataan kehittämistyöni etenemistä sekä niitä kehittämismenetelmiä, joita työssäni hyödynsin. Loppupohdinnassa on luettavissa kehitysehdotukseni liitettynä ammatillisen kasvuni pohdintaan sekä kehittämistyöstäni saamaan palautteeseen. Raporttini liitteenä (Liite 1) on selkeä kuvaus kehittämäni lapsilähtöisen menetelmäkansion käyttöprosessista.
Toiminnallisen kehittämistyöni tavoitteena oli muovata työyhteisökumppanini menetelmistä yhtenäinen ja lapsilähtöinen menetelmäkansio. Tämän toteutin kehittämällä perinteisen menetelmäkansion ideologiaa. Valmis menetelmäkansio sisältää selkeän toimintaprosessin, mitä seuraamalla omaohjaajaa tuetaan valitsemaan lapsen tilanteeseen parhaiten sopiva menetelmä. Menetelmäntoteutuksen jälkeen sen soveltuvuutta arvioidaan yhdessä lapsen kanssa ja tämä kokemuspohja hyödynnetään jatkossa menetelmänvalantatilanteessa, jolloin pyritään varmistamaan menetelmän soveltuvuus yksilöllisen lapsen tilanteeseen. Menetelmäkansion esteettinen ulkonäkö tukee kyseisen prosessin selkeyttä.
Työyhteisökumppaninani toimi Lastensuojelupalvelut Omppu Oy. Toimintaympäristönä oli Turussa sijaitseva Hirvensalon yksikkö, seitsenpaikkainen kodinomainen lastenkoti. Kehittämistyöni aikana osallistin sekä lastenkotiin sijoitettuja lapsia että työyhteisöä. Lasten kanssa kehitimme dokumenttiraitaa toteuttamalla menetelmäkansion menetelmiä täyttäen lopuksi dokumenttiradan. Työyhteisön kanssa pyrin ylläpitämään jatkuvaa dialogia. Kehittämistyöni päätteeksi keräsin sekä lapsilta että työyhteisön jäseniltä palautetta kehittämistoimintaani liittyen.
Kehittämistyöstäni kirjoittamani opinnäytetyöraportti koostuu tietoperustasta, prosessin kuvauksesta ja loppupohdinnasta. Tietoperustassa keskityn avaamaan lukijalle lapsilähtöisyyden merkitystä lasten kanssa toteutettavassa toiminnassa, mutta perustelen lukijalle myös aikuisen näkökulmaan luottamisen syitä dokumenttiraidassa. Lukijalle avataan käsitteet menetelmä sekä omaohjaus, kyseisten termien kulkiessa selkeästi kehittämistyöni rinnalla. Prosessinkuvauksessa lukijalle avataan kehittämistyöni etenemistä sekä niitä kehittämismenetelmiä, joita työssäni hyödynsin. Loppupohdinnassa on luettavissa kehitysehdotukseni liitettynä ammatillisen kasvuni pohdintaan sekä kehittämistyöstäni saamaan palautteeseen. Raporttini liitteenä (Liite 1) on selkeä kuvaus kehittämäni lapsilähtöisen menetelmäkansion käyttöprosessista.