Tehokas facebook- markkinointi ravintolayrityksessä
Sinivaara, Tiina; Katisko, Minna (2016)
Sinivaara, Tiina
Katisko, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918069
Tiivistelmä
Sosiaalisen median vaikutus nykypäivän markkinointiin on kiistaton. Ravintolat ovat alkaneet siirtää toimintaansa sosiaaliseen mediaan entistä enemmän. Facebook on ollut suosituimpia sosiaalisen median alustoja sen alusta asti. Ei ole enää epätavallista, että kaiken ikäiset ihmiset löytävät tiensä Facebookiin. Markkinoinnin puolesta tämä on olennainen asia, koska tällä hetkellä koko kohdeyleisö on tavattavissa samasta paikasta. Mutta miten tätä yleisöä lähestytään?
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia millaista on tehokas Facebook- markkinointi ravintolayrityksessä. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Tavoitteena on tutkia miten erilaiset Facebook – päivitykset vaikuttaa kuluttajiin ja mitkä on kuluttajien mielestä mielenkiintoa herättäviä päivityksiä. Tutkimus toteutettiin elokuussa 2016 Webropol- palvelimen avulla. Kysely laitettiin jakoon Facebookissa. Vastaajia kyselyssä oli 20.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaajista valtaosa käytti ravintolapalveluja vähintään kerran kuukaudessa. Ravintolapalveluja käytettiin pääasiallisesti lounas ja illallis tarkoituksissa. Lähes koko vastaajajoukko käytti sosiaalista mediaa. Näin ollen sosiaalisessa mediassa markkinoiminen on järkevää.
Vastaajajoukon mukaan Facebook oli edelleen yleisin ja käytetyin sosiaalisen median alusta. Merkittävimmät asiat, mihin asiakkaat kiinnittivät huomionsa, olivat ruokalistat ja toisten asiakkaiden kommentit ravintolasta. Näin ollen tehokkaimmaksi markkinointitavaksi Facebookissa ilmeni ruokalistan julkaiseminen ravintolan Facebook -sivuilla ja asiakkaiden kommentit tästä ruokalistasta. Lisäarvoa markkinoinnille toivat ruokalistan tykkäykset ja jakamiset, jolloin ruokalistaa kyettiin levittämään tehokkaasti läpi Facebookin.
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia millaista on tehokas Facebook- markkinointi ravintolayrityksessä. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Tavoitteena on tutkia miten erilaiset Facebook – päivitykset vaikuttaa kuluttajiin ja mitkä on kuluttajien mielestä mielenkiintoa herättäviä päivityksiä. Tutkimus toteutettiin elokuussa 2016 Webropol- palvelimen avulla. Kysely laitettiin jakoon Facebookissa. Vastaajia kyselyssä oli 20.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaajista valtaosa käytti ravintolapalveluja vähintään kerran kuukaudessa. Ravintolapalveluja käytettiin pääasiallisesti lounas ja illallis tarkoituksissa. Lähes koko vastaajajoukko käytti sosiaalista mediaa. Näin ollen sosiaalisessa mediassa markkinoiminen on järkevää.
Vastaajajoukon mukaan Facebook oli edelleen yleisin ja käytetyin sosiaalisen median alusta. Merkittävimmät asiat, mihin asiakkaat kiinnittivät huomionsa, olivat ruokalistat ja toisten asiakkaiden kommentit ravintolasta. Näin ollen tehokkaimmaksi markkinointitavaksi Facebookissa ilmeni ruokalistan julkaiseminen ravintolan Facebook -sivuilla ja asiakkaiden kommentit tästä ruokalistasta. Lisäarvoa markkinoinnille toivat ruokalistan tykkäykset ja jakamiset, jolloin ruokalistaa kyettiin levittämään tehokkaasti läpi Facebookin.