Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Evenemangsprodution med samarbete i fokus : En fallstudie av Women of the World Finland-festivalen

Bergman, Jenni (2016)

 
Avaa tiedosto
Bergman_examensarbete_final.pdf (3.570Mt)
Lataukset: 


Bergman, Jenni
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817880
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att granska hur man skapar en festivals innehåll med hjälp av olika konceptutvecklingsmetoder. I texten granskas, med hjälp av en fallstudie, de metoder som används då man skapar en festival tillsammans med festivalpubliken. Festivalen som används som fallstudie i det här arbetet är WOW Finland - Women of the World Finland-festivalen och den konceptutvecklingsmetod som beskrivs och sedan tillämpas på WOW Finland konceptet är en konceptutvecklingsmodell som utvecklas av den svenska ekonomen Alexander Szatek. I konceptutvecklingsmodellen beskrivs olika faser i en konceptutvecklingsprocess inom affärssektorn. De två första faserna är viktiga för detta arbete eftersom de är faser som också WOW Finland-festivalen genomgår då den blir till. Dessa är möjlighetsfasen och förstudiefasen. I möjlighetsfasen är målet att generera en så stor mäng idéer som möjligt med hjälp av olika Crowdsoursingmetoder. I den andra fasen väljer man vilka idéer som det lönar sig att vidareutveckla till produkter. WOW Finland konceptet genomgår faser som är mycket lika de som presenteras av Szatek, likheterna är många, trots att den andra fasen, förstudiefasen, inte är lika noggrant genomförd i fallet WOW Finland som den enligt Szatek borde vara för att de målsättningar man ställt för festivalen med säkerhet skall kunna uppnås. Det man kan lära sig av jämförelsen mellan WOW festivalens uppbyggnad och komersiell produktutveckling är att det är väldigt viktigt att ha en struktur redan i ett tidigt skede för konceptutveckling, oberoende vilket näringsområde man arbetar inom. Resultatet tyder också på att det lönar sig att använda konceptutvecklingsmodeller från affärsvärlden inom konst och kulturbranschen för att uppnå lyckade resultat.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste