Virtuaalisten ryhmäliikuntapalveluiden tuotteistaminen case: Yritys X
Verlin, Tuulia (2016)
Verlin, Tuulia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kiinnostus virtuaaliseen ryhmäliikuntaan Mikkelin alueella ja määritellä selkeä tuotekonsepti toimeksiantajan tarjontaan tässä tuoteryhmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös esitellä johtopäätökset sekä mahdolliset kehittämisehdotukset siitä, miten palvelu voitaisiin lanseerata markkinoille.
Käsiteperusta koostui palveluiden tuotteistamisesta ja markkinoinnista sekä kuluttajakäyttäytymisestä. Käsiteperustan tarkoituksena oli auttaa tutkijaa tutkimuksen laatimisessa sekä ymmärtämään tutkimuksessa saatuja tuloksia.
Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Virtuaalisten ryhmäliikuntapalveluiden tuotteistamista tutkittiin haastattelulla. Tutkija haastatteli yrityksen yrittäjiä, valmentajia sekä ryhmäliikunnan vetäjiä. Kuluttajakäyttäytymistä selvitettiin kyselylomakkeella ja kohderyhmänä olivat mikkeliläiset kuluttajat. Jotta tutkimuksesta saataisiin mahdollisimman luotettava, oli molemmissa menetelmissä tavoitteena saada kasaan mahdollisimman kattava aineisto.
Kyselytutkimuksen tuloksia vertaamalla haastattelututkimuksen tuloksiin, tutkija sai selville, kuinka kiinnostuneita mikkeliläiset kuluttajat olivat virtuaalisesta ryhmäliikunnasta. Tuloksista tutkija nosti esille kehityskohteita, joiden avulla kohdeorganisaatio pystyisi suunnittelemaan virtuaalisen ryhmäliikunnan tuotteistamisen mikkeliläiset kuluttajat sekä heidän asenteensa ja odotuksensa huomioonottaen.
Käsiteperusta koostui palveluiden tuotteistamisesta ja markkinoinnista sekä kuluttajakäyttäytymisestä. Käsiteperustan tarkoituksena oli auttaa tutkijaa tutkimuksen laatimisessa sekä ymmärtämään tutkimuksessa saatuja tuloksia.
Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Virtuaalisten ryhmäliikuntapalveluiden tuotteistamista tutkittiin haastattelulla. Tutkija haastatteli yrityksen yrittäjiä, valmentajia sekä ryhmäliikunnan vetäjiä. Kuluttajakäyttäytymistä selvitettiin kyselylomakkeella ja kohderyhmänä olivat mikkeliläiset kuluttajat. Jotta tutkimuksesta saataisiin mahdollisimman luotettava, oli molemmissa menetelmissä tavoitteena saada kasaan mahdollisimman kattava aineisto.
Kyselytutkimuksen tuloksia vertaamalla haastattelututkimuksen tuloksiin, tutkija sai selville, kuinka kiinnostuneita mikkeliläiset kuluttajat olivat virtuaalisesta ryhmäliikunnasta. Tuloksista tutkija nosti esille kehityskohteita, joiden avulla kohdeorganisaatio pystyisi suunnittelemaan virtuaalisen ryhmäliikunnan tuotteistamisen mikkeliläiset kuluttajat sekä heidän asenteensa ja odotuksensa huomioonottaen.