Asiakastyytyväisyys myymäläuudistuksen jälkeen : K-market Albertin herkku
Tziafas, Georgia (2016)
Tziafas, Georgia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin Punavuoren K-Market Albertin Herkku, joka konserni- ja ilmeuudistuksen myötä sai uuden lempinimen Rööperin oma kyläkauppa. Uudistusten avulla Kesko pyrkii yhtenäistämään K-marketin brändiä, myöntämällä samalla enemmän vapauksia myymälöissä toimiville kauppiaille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka asiakkaat kokivat myymäläuudistuksen sekä uuden tuotevalikoiman. Tavoitteena oli kartoittaa mikä asiakkaiden mielestä remontissa oli onnistunutta ja mitä voitaisiin vielä kehittää. Tutkimusongelmana oli selvittää, minkälainen on tyypillinen K-market Albertin herkussa asioiva asiakas, ja miten kaupan toimintaa voidaan tämän tiedon avulla kehittää enemmän asiakkaiden toiveita ja tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käydään läpi tutkimusta koskevia markkinoinnin kilpailukeinoja, kuten saatavuutta, tuotetta ja segmentointia. Lisäksi työssä käydään läpi myymäläsuunnittelua. Teoria kerättiin alan kirjallisuudesta sekä tutkimusta koskevista ajankohtaisista internet-artikkeleista. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, jonka avulla saatiin 50 vastaajaa. Vastaajilta tiedusteltiin myymälätilasta, tuotevalikoimasta sekä eri tuoteryhmistä. Tulokset analysoitiin Survey Monkey -kyselytutkimustyökalua apuna käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville asiakaskunnan segmentaatio, jonka myötä tuotevalikoimaa voidaan kehittää juuri sitä asiakasryhmää paremmin palvelevaksi. Tutkimus osoitti, että asiakkaat olivat pääosin hyvin tyytyväisiä K-market Albertin herkun tuotevalikoimaan, palvelun laatuun sekä myymälätilaan. Myymälässä toteutettu uudistus sai osakseen paljon positiivista palautetta. Tuotevalikoimaan toivottiin monipuolisuutta ja lisää erikoisruokavaliotuotteita.
Kehittämisehdotuksena, toimeksiantajan kannattaa seurata ajan trendejä ja lisätä tuotevalikoimaansa sitä mukaa erikoistuotteita. Tuotteiden tuoreuteen ja laadukkuuteen kannattaa panostaa ja myymälässä voi aika ajoin muuttaa hyllyjärjestystä, jonka avulla voidaan nostaa huomaamatta jäävät tuotteet ja säästyä näin myös hävikiltä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käydään läpi tutkimusta koskevia markkinoinnin kilpailukeinoja, kuten saatavuutta, tuotetta ja segmentointia. Lisäksi työssä käydään läpi myymäläsuunnittelua. Teoria kerättiin alan kirjallisuudesta sekä tutkimusta koskevista ajankohtaisista internet-artikkeleista. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, jonka avulla saatiin 50 vastaajaa. Vastaajilta tiedusteltiin myymälätilasta, tuotevalikoimasta sekä eri tuoteryhmistä. Tulokset analysoitiin Survey Monkey -kyselytutkimustyökalua apuna käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville asiakaskunnan segmentaatio, jonka myötä tuotevalikoimaa voidaan kehittää juuri sitä asiakasryhmää paremmin palvelevaksi. Tutkimus osoitti, että asiakkaat olivat pääosin hyvin tyytyväisiä K-market Albertin herkun tuotevalikoimaan, palvelun laatuun sekä myymälätilaan. Myymälässä toteutettu uudistus sai osakseen paljon positiivista palautetta. Tuotevalikoimaan toivottiin monipuolisuutta ja lisää erikoisruokavaliotuotteita.
Kehittämisehdotuksena, toimeksiantajan kannattaa seurata ajan trendejä ja lisätä tuotevalikoimaansa sitä mukaa erikoistuotteita. Tuotteiden tuoreuteen ja laadukkuuteen kannattaa panostaa ja myymälässä voi aika ajoin muuttaa hyllyjärjestystä, jonka avulla voidaan nostaa huomaamatta jäävät tuotteet ja säästyä näin myös hävikiltä.