Näytä suppeat kuvailutiedot

Eronneiden äitien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa

Hekkanen, Heli-Maija (2016)

dc.contributor.authorHekkanen, Heli-Maija-
dc.date.accessioned2016-11-30T08:02:28Z
dc.date.available2016-11-30T08:02:28Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2016112918230-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/118519
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eronneiden äitien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa. Tavoitteena on kokemuksia hyödyntäen kehittää päiväkodin henkilökunnan ja eron läpikäyneiden perheiden kohtaamista ja yhdessä toimimista. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen taustalla oli tavoite saada lapsen päiväkotipäivästä mahdollisimman hyvä toimivan kasvatuskumppanuuden tuloksena. Teoriapohjana oli eroperheistä ja kasvatuskumppanuudesta kertovaa kirjallisuutta. Kasvatuskumppanuuden perusperiaatteita ovat kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogi. Näistä lähtökohdista haastateltiin kuutta eronnutta äitiä, joiden lapsi tai lapset olivat päiväkodissa. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, jossa eronneet äidit saivat vapaasti kertoa kokemuksiaan kasvatuskumppanuudesta ja erosta. Haastattelussa kysyttiin myös ideoita päiväkodin ja perheen yhteistyön kehittämiseen. Eronneita äitejä pyydettiin pohtimaan, miten lapsi voitaisiin huomioida paremmin eron keskellä. Aineiston analyysi rakennettiin sisällönanalyysillä. Haastatteluaineisto litteroitiin, minkä jälkeen lainauksista etsittiin yhteneväisyyksiä ja aineisto teemoiteltiin. Äitien kokemuksien perusteella vallitseviksi pääteemoiksi tulivat tiedonkulku, puheeksi ottaminen ja perheen hyvinvointi. Jokaiseen pääteeman yhteyteen äideiltä tuli myös kehittämisehdotuksia. Aineiston analyysin jälkeen tutkittiin tulosten yhteneväisyyksiä teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin. Tiedonkulun merkitys ja sen moninaiset haasteet korostuivat johtopäätöksissä. Tasapuolista tiedotusta molempien vanhempien kesken arvostettiin, jos lapsen isäkin oli arjessa vahvasti mukana. Äidit toivoivat lisää konkreettista tietoa päiväkotipäivästä. Kiire nousi haasteena jokaisessa haastattelussa: äidit kokivat, ettei päiväkodin henkilökunnalla ole aikaa kysyä kuulumisia perheeltä ja olla läsnä lasta varten. Suoraa puhetta ja avoimuutta arvostettiin, koska se tukee lapsen etua. Opinnäytetyö synnytti idean kehittämiskohteesta, miten saada myös etävanhemmat motivoitua mukaan tutkimukseen. Mahdollinen jatkotutkimusaihe olisi, muuttuuko kasvatuskumppanuus, jos perheessä tapahtuu ero lapsen päiväkotiajan aikana.fi
dc.description.abstractThe objective of this study was to gather information on divorced mothers’ experiences of educational partnership in a day care centre. The purpose of this thesis was to develop the educational partnership of divorced mothers and day care personnel. One important perspective in this thesis was to take children of divorced parents into better account. The study was conducted by using a qualitative research method and the data were collected by interviewing six divorced mothers of children who were in a day care center. The data collection method was a thematized interview where mothers were allowed to tell freely about their experiences of separation and educational partnership. The data were analyzed using content analysis. Results showed the various challenges in the flow of information. Interviewees felt important that the child’s other parent receives all the same information from the day care centre as the mother. In the interviews divorced mothers experienced that they need more knowledge of children’s day in the day care centre. The main challenge was the rush at day care centre which makes the mothers feel that day care personnel have no time to be present for the family. Outspokenness and openness were appreciated. For further surveys there are challenges, how to motivate the absent parents for participating in the study. One interesting subject for a study is to research how educational partnership changes after divorce.en
dc.language.isofin-
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleEronneiden äitien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/178-
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.ysakasvatuskumppanuus
dc.subject.ysalapsiperheet
dc.subject.ysaavioero
dc.subject.ysaerolapset
dc.subject.ysapäiväkodit
dc.subject.ysapäivähoito
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.specializationVarhaiskasvatus ja päivähoito-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineDegree Programme in Social Services-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot