Brändien merkitys lentoyhtiöiden tulevaisuudessa
Karppinen, Saija (2016)
Karppinen, Saija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018295
Tiivistelmä
Kilpailu lentoyhtiöiden välillä on yltynyt jo niin kovaksi, että jopa kovimman kilpailun ja hintapaineen aloittaneet halpalentoyhtiöt ovat vaarassa mennä vararikkoon. Lentoyhtiöiden on löydettävä uusia keinoja erottautua kilpailijoistaan. Voisiko esimerkiksi matkustajien elämäntyyliin keskittyvät brändit, jossa asiakas ei edes harkitse muita lentoyhtiöitä, olla tule- vaisuuden suuntana? Tässä opinnäytetyössä pyritään vastaamaan juuri tähän kysymykseen.
Työn aihe on melko laaja, eikä kovinkaan yksityiskohtainen. Työ antaa kuitenkin laajan kuvan tulevaisuuden suunnasta, ja tarjoaa hyvät mahdollisuudet erilaisille, yksityiskohtaisimmille jatkotutkimuksille.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysinä hyödyntäen olemassa olevia tutki- muksia ja artikkeleita. Aineistoja on analysoitu peilaten niitä toisiinsa, työn tietoperustaan, sekä kirjoittajan kokemukseen alalta niin työn, kuin syventävien opintojenkin kautta. Tutkimus koostuu kolmesta eri osasta, joista jokainen on tärkeässä osassa tulevaisuuden suun- taa tutkiessa. Ensimmäisessä osassa tutkitaan lentoyhtiöbrändien tämän päivän tilannetta ja matkustajien brändiuskollisuutta. Toisessa osassa huomioidaan lentoyhtiöbrändien kannalta merkittävimmät maailmanlaajuiset trendit ja kehityssuunnat. Kolmannessa osiossa analysoidaan tulevaisuudesta esitettyjä skenaariota ja niiden todennäköisyyksiä.
Tämän päivän matkustaja ei ole kovinkaan uskollinen tiettyä lentoyhtiöbrändiä kohtaan. Tämä voi johtua lentoyhtiöiden hintapaineesta tai brändien epäselvyydestä. Monet lentoyhtiöt pyrkivät tarjoamaan kaikille kaikkea ja vielä halvimpaan hintaan.
Tulosten perusteella tulevaisuuden matkustajat arvostavat yksinkertaisuutta, uusia kokemuksia ja toimivuutta. Matkustajien ollessa monimuotoisempia, on yhä tärkeämpää muistaa, ettei kaikkia voi miellyttää. Tulevaisuuden lentoyhtiöbrändin tulisi olla luova, matkus- tuskokemusta helpottava ja mukavoittava, asiakkaan todelliset tarpeet huomioiva ja vain omaan asiakasryhmäänsä keskittyvä. Näin asiakasuskollisuus on mahdollista säilyttää myös hintaherkimpien matkustajien kohdalla.
Työn aihe on melko laaja, eikä kovinkaan yksityiskohtainen. Työ antaa kuitenkin laajan kuvan tulevaisuuden suunnasta, ja tarjoaa hyvät mahdollisuudet erilaisille, yksityiskohtaisimmille jatkotutkimuksille.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysinä hyödyntäen olemassa olevia tutki- muksia ja artikkeleita. Aineistoja on analysoitu peilaten niitä toisiinsa, työn tietoperustaan, sekä kirjoittajan kokemukseen alalta niin työn, kuin syventävien opintojenkin kautta. Tutkimus koostuu kolmesta eri osasta, joista jokainen on tärkeässä osassa tulevaisuuden suun- taa tutkiessa. Ensimmäisessä osassa tutkitaan lentoyhtiöbrändien tämän päivän tilannetta ja matkustajien brändiuskollisuutta. Toisessa osassa huomioidaan lentoyhtiöbrändien kannalta merkittävimmät maailmanlaajuiset trendit ja kehityssuunnat. Kolmannessa osiossa analysoidaan tulevaisuudesta esitettyjä skenaariota ja niiden todennäköisyyksiä.
Tämän päivän matkustaja ei ole kovinkaan uskollinen tiettyä lentoyhtiöbrändiä kohtaan. Tämä voi johtua lentoyhtiöiden hintapaineesta tai brändien epäselvyydestä. Monet lentoyhtiöt pyrkivät tarjoamaan kaikille kaikkea ja vielä halvimpaan hintaan.
Tulosten perusteella tulevaisuuden matkustajat arvostavat yksinkertaisuutta, uusia kokemuksia ja toimivuutta. Matkustajien ollessa monimuotoisempia, on yhä tärkeämpää muistaa, ettei kaikkia voi miellyttää. Tulevaisuuden lentoyhtiöbrändin tulisi olla luova, matkus- tuskokemusta helpottava ja mukavoittava, asiakkaan todelliset tarpeet huomioiva ja vain omaan asiakasryhmäänsä keskittyvä. Näin asiakasuskollisuus on mahdollista säilyttää myös hintaherkimpien matkustajien kohdalla.