Henkilökunnan toimintamalli Original Sokos Hotel Vaakuna Mikkelille Green Key -ympäristötyöstä viestimiseen
Mustonen, Pyry (2016)
Mustonen, Pyry
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa henkilökunnan ympäristöviestinnän toimintamalli työn toimeksiantajalle Original Sokos Hotel Vaakuna Mikkelille. Toimintamalli on osa Green Key -ympäristömerkin vaatimia kriteerejä. Toimintamallia hyödynnetään henkilökunnan ympäristötyön perehdytyksessä. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on ”Miten rakennetaan henkilökunnan toimintamalli Green Key -ympäristötyöstä viestimiseen?” Ensimmäiset Green Key -sertifikaatit myönnettiin Suomessa 2015 maalis-kuussa. Green Key -ympäristömerkki on kuitenkin aloittanut toimintansa jo vuonna 1994 Tanskassa. Suomessa on aiemmin tutkittu mm. Joutsenmerkin hakuprosessia ja EU-ympäristömerkin hyödyntämistä markkinoinnissa. Green Key -ympäristöviestinnästä ei kuitenkaan ole tehty vielä tutkimusta Suomessa.
Teoriaosassa käsitellään Sokos Hotels -ketjua sekä majoitusalan ympäristömerkkejä Suomessa. Myös Green Key -hakuprosessia, -ympäristötyötä ja -viestintään avataan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena benchmarking-menetelmää hyödyntämällä. Elo-syyskuun vaihteessa 2016 toteutettiin viidelle eri hotellien ympäristövastaaville teemahaastattelut Green Key -ympäristömerkistä. Ympäristövastaavien vastauksien perusteella kerättiin lisää tietoa Green Key -ympäristömerkistä ja -ympäristöviestinnästä.
Tutkimuksen tulosten perusteella hotellin tekemä Green Key -ympäristöviestinä on käsitteenä laaja. Ympäristöviestintää voi toteuttaa monipuolisesti eri keinoilla. Ympäristöviestintä on eri hotelleissa saman kaltaista, suurimmat erot näkyvät erilaisten asiakaskuntien mukaan. Tulosten pohjalta rakennettiin henkilökunnan toimintamalli Green Key -ympäristötyöstä viestimiseen. Pohdinta osiossa esitetään jatkotutkimusehdotukset Original Sokos Hotel Vaakuna Mikkelille. Asiakkaiden suhtautumista hotellin toteuttamaan ympäristöviestintään voitaisiin tutkia, jotta saataisiin tehokkaimmat viestintäkeinot käyttöön.
Teoriaosassa käsitellään Sokos Hotels -ketjua sekä majoitusalan ympäristömerkkejä Suomessa. Myös Green Key -hakuprosessia, -ympäristötyötä ja -viestintään avataan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena benchmarking-menetelmää hyödyntämällä. Elo-syyskuun vaihteessa 2016 toteutettiin viidelle eri hotellien ympäristövastaaville teemahaastattelut Green Key -ympäristömerkistä. Ympäristövastaavien vastauksien perusteella kerättiin lisää tietoa Green Key -ympäristömerkistä ja -ympäristöviestinnästä.
Tutkimuksen tulosten perusteella hotellin tekemä Green Key -ympäristöviestinä on käsitteenä laaja. Ympäristöviestintää voi toteuttaa monipuolisesti eri keinoilla. Ympäristöviestintä on eri hotelleissa saman kaltaista, suurimmat erot näkyvät erilaisten asiakaskuntien mukaan. Tulosten pohjalta rakennettiin henkilökunnan toimintamalli Green Key -ympäristötyöstä viestimiseen. Pohdinta osiossa esitetään jatkotutkimusehdotukset Original Sokos Hotel Vaakuna Mikkelille. Asiakkaiden suhtautumista hotellin toteuttamaan ympäristöviestintään voitaisiin tutkia, jotta saataisiin tehokkaimmat viestintäkeinot käyttöön.