Toiminnallinen kirjastonkäytön opetus Savonlinnan 2.-luokkalaisille tabletteja hyödyntäen
Lehikoinen, Tiia (2016)
Lehikoinen, Tiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018370
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Savonlinnan kaupunginkirjaston toimeksiannosta. Tavoitteena on tutkia, mitä Savonlinnan 2.-luokkien opettajat toivovat kirjaston ja koulun väliseltä yhteistyöltä. Opinnäytetyössä pyritään myös kartoittamaan, mitä sisältöjä kirjastonkäytön opetuksessa tulisi olla. Opinnäytetyössä selvitetään lisäksi, millaisia lisämahdollisuuksia digitaalisuus, QR-, sekä tablettiteknologia tuovat 2.-luokkalaisten kirjastokäytön opetukseen. Tämä opinnäytetyö sisältää Savonlinnan kaupunginkirjaston kehittämän rungon omatoimiselle ja toiminnalliselle kirjastonkäytön opetukselle. Opinnäytetyössä on parannusehdotuksia runkoon liittyen. Kirjastonkäytön opetuksen runko on toteutettu QR-koodisuunnistuksen muodossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan koulun ja kirjaston yhteistyön merkitystä ja taustoitetaan 2.-luokkalaisten kirjastonkäytön opetusta. Vuonna 2016 voimaan tulleita perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita sekä niiden merkitystä tarkastellaan kirjaston ja koulujen välisen yhteistyön näkökulmasta. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös digitaalisten opetusmenetelmien kuten pelillistämisen hyötyjä ja QR-koodien hyödyntämistä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja toteutettiin teemahaastatteluna. Opinnäytetyöhön haastateltiin sekä Savonlinnan alakoulujen 2.-luokkien opettajia että yhtä kirjastotyöntekijää. Haastateltuja opettajia oli yhteensä viisi, kolmesta eri koulusta.
Opettajat toivoivat haastatteluissa enemmän kirjaston tekemää kirjavinkkausta. Kirjavinkkauksia toivottiin esimerkiksi videomuodossa, jolloin myös monilukutaito tulisi huomioiduksi. Opettajat korostivat haastatteluissa kuinka tärkeää koulun ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen opetuksessa on. Kaikki opinnäytetyöhön haastatellut henkilöt olivat yhtä mieltä siitä, että kirjastot ja niiden kanssa tehtävä yhteistyö ovat erittäin merkityksellisiä kouluille. Haastatteluissa kävi myös ilmi, että koulujen ja kirjaston välistä yhteistyötä toivottiin järjestettävän Savonlinnassa enemmän.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan koulun ja kirjaston yhteistyön merkitystä ja taustoitetaan 2.-luokkalaisten kirjastonkäytön opetusta. Vuonna 2016 voimaan tulleita perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita sekä niiden merkitystä tarkastellaan kirjaston ja koulujen välisen yhteistyön näkökulmasta. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös digitaalisten opetusmenetelmien kuten pelillistämisen hyötyjä ja QR-koodien hyödyntämistä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja toteutettiin teemahaastatteluna. Opinnäytetyöhön haastateltiin sekä Savonlinnan alakoulujen 2.-luokkien opettajia että yhtä kirjastotyöntekijää. Haastateltuja opettajia oli yhteensä viisi, kolmesta eri koulusta.
Opettajat toivoivat haastatteluissa enemmän kirjaston tekemää kirjavinkkausta. Kirjavinkkauksia toivottiin esimerkiksi videomuodossa, jolloin myös monilukutaito tulisi huomioiduksi. Opettajat korostivat haastatteluissa kuinka tärkeää koulun ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen opetuksessa on. Kaikki opinnäytetyöhön haastatellut henkilöt olivat yhtä mieltä siitä, että kirjastot ja niiden kanssa tehtävä yhteistyö ovat erittäin merkityksellisiä kouluille. Haastatteluissa kävi myös ilmi, että koulujen ja kirjaston välistä yhteistyötä toivottiin järjestettävän Savonlinnassa enemmän.