Lapsi vanhempien eron keskellä : Eroperheiden huomioiminen ja tukeminen Seinäjoen kaupungin päiväkodeissa
Ämmälä, Janniina; Neste, Tiina (2016)
Ämmälä, Janniina
Neste, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten eroperheitä huomioidaan ja tuetaan päiväkodeissa. Teoriaosuutemme pohjautuu avo- ja avioerojen näkyvyyteen Suomessa sekä eron tuomiin vaikutuksiin niin lapsen, perheen kuin päiväkodin näkökulmasta. Tutkimuksemme toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Käytimme tutkimuksessamme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Keräsimme aineistomme haastattelemalla kuuden Seinäjoen kaupungin päiväkodin työntekijöitä. Tutkimuksemme teemoiksi valikoituivat erojen näkyvyys päiväkodeissa, eroperheen ja erityisesti lapsen huomioiminen ja tukeminen sekä huomioimisen ja tukemisen kehittäminen. Tutkimuskysymyksemme olivat: Miten vanhempien ero näkyy päiväkodissa? Miten eroperhettä tuetaan päiväkodissa? Miten eroperheiden tukemista voisi kehittää?
Tutkimuksessamme ilmeni, että eroperheet ovat yleistyneet ja erot näkyvät erityisesti lapsen käytöksessä. Lasten lisäksi vanhempien hankaluudet ja kommunikointivaikeudet esiintyvät päiväkodeissa erojen seurauksena. Nykyään tavallista ovat myös uusperheet ja vuoroasuminen. Eroperheiden lasten tukeminen tapahtuu päiväkodeissa esimerkiksi rutiinien, kirjallisuuden, sadutuksen ja tunnekasvatuksen avulla. Vanhempia tuetaan kuuntelemalla, keskustelemalla ja tarvittaessa ohjaamalla eteenpäin. Kehittämiskohteiksi nousivat lapsen tukemisen lisääminen, lisätiedon saaminen esimerkiksi koulutuksista, yhtenäiset käytännöt erotilanteiden käsittelyssä sekä vanhempien kannustaminen avoimuuteen.
Käytimme tutkimuksessamme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Keräsimme aineistomme haastattelemalla kuuden Seinäjoen kaupungin päiväkodin työntekijöitä. Tutkimuksemme teemoiksi valikoituivat erojen näkyvyys päiväkodeissa, eroperheen ja erityisesti lapsen huomioiminen ja tukeminen sekä huomioimisen ja tukemisen kehittäminen. Tutkimuskysymyksemme olivat: Miten vanhempien ero näkyy päiväkodissa? Miten eroperhettä tuetaan päiväkodissa? Miten eroperheiden tukemista voisi kehittää?
Tutkimuksessamme ilmeni, että eroperheet ovat yleistyneet ja erot näkyvät erityisesti lapsen käytöksessä. Lasten lisäksi vanhempien hankaluudet ja kommunikointivaikeudet esiintyvät päiväkodeissa erojen seurauksena. Nykyään tavallista ovat myös uusperheet ja vuoroasuminen. Eroperheiden lasten tukeminen tapahtuu päiväkodeissa esimerkiksi rutiinien, kirjallisuuden, sadutuksen ja tunnekasvatuksen avulla. Vanhempia tuetaan kuuntelemalla, keskustelemalla ja tarvittaessa ohjaamalla eteenpäin. Kehittämiskohteiksi nousivat lapsen tukemisen lisääminen, lisätiedon saaminen esimerkiksi koulutuksista, yhtenäiset käytännöt erotilanteiden käsittelyssä sekä vanhempien kannustaminen avoimuuteen.