Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsi vanhempien eron keskellä : Eroperheiden huomioiminen ja tukeminen Seinäjoen kaupungin päiväkodeissa

Ämmälä, Janniina; Neste, Tiina (2016)

 
Avaa tiedosto
Ammala_Janniina.pdf (1.093Mt)
Lataukset: 


Ämmälä, Janniina
Neste, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten eroperheitä huomioidaan ja tuetaan päiväkodeissa. Teoriaosuutemme pohjautuu avo- ja avioerojen näkyvyyteen Suomessa sekä eron tuomiin vaikutuksiin niin lapsen, perheen kuin päiväkodin näkökulmasta. Tutkimuksemme toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.

Käytimme tutkimuksessamme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Keräsimme aineistomme haastattelemalla kuuden Seinäjoen kaupungin päiväkodin työntekijöitä. Tutkimuksemme teemoiksi valikoituivat erojen näkyvyys päiväkodeissa, eroperheen ja erityisesti lapsen huomioiminen ja tukeminen sekä huomioimisen ja tukemisen kehittäminen. Tutkimuskysymyksemme olivat: Miten vanhempien ero näkyy päiväkodissa? Miten eroperhettä tuetaan päiväkodissa? Miten eroperheiden tukemista voisi kehittää?

Tutkimuksessamme ilmeni, että eroperheet ovat yleistyneet ja erot näkyvät erityisesti lapsen käytöksessä. Lasten lisäksi vanhempien hankaluudet ja kommunikointivaikeudet esiintyvät päiväkodeissa erojen seurauksena. Nykyään tavallista ovat myös uusperheet ja vuoroasuminen. Eroperheiden lasten tukeminen tapahtuu päiväkodeissa esimerkiksi rutiinien, kirjallisuuden, sadutuksen ja tunnekasvatuksen avulla. Vanhempia tuetaan kuuntelemalla, keskustelemalla ja tarvittaessa ohjaamalla eteenpäin. Kehittämiskohteiksi nousivat lapsen tukemisen lisääminen, lisätiedon saaminen esimerkiksi koulutuksista, yhtenäiset käytännöt erotilanteiden käsittelyssä sekä vanhempien kannustaminen avoimuuteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste