Cramo Finlandin sidosryhmälehden kehittäminen
Stenroos, Jenna (2016)
Stenroos, Jenna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Cramo Finlandin sidosryhmälehden sisältöä voitaisiin paremmin integroida yrityksen muuhun viestintään. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimivan Cramo Finland Oy:n Cramon-sidosryhmälehteä on julkaistu vuodesta 2012. Lehteä varten tuotetaan laadukasta sisältöä, joten tarkoituksena on tutkia, miten sitä voitaisiin kustannustehokkaasti hyödyntää monipuolisemmin eri kanavissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sidosryhmäviestintää, sidosryhmälehtiä, integroitua viestintää ja sisältömarkkinointia. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään kvantitatiivista lukijatutkimusta, jonka avulla pyritään kartoittamaan lehden lukijoiden mielipidettä lehdestä ja sen sisällöstä, heidän lukutottumuksiaan ja sitä, missä muodossa lehti halutaan lukea. Kyselylomake lähetettiin uutiskirjeen mukana sähköpostitse vuoden 2016 tammikuussa, vastauksia siihen saatiin 138 kappaletta. Lukijatutkimuksen lisäksi työssä analysoidaan sidosryhmälehden nykytilaa viestintäpäällikköä haastattelemalla ja benchmarkkaamalla sidosryhmälehti, jonka sisältöä hyödynnetään monikanavaisesti.
Lukijatutkimuksen vastausten perusteella lukijat ovat pääosin tyytyväisiä lehteen ja pitävät sen sisältöä mielenkiintoisena. Lukijat pitävät painetusta lehdestä, mutta haluavat vastaanottaa sen myös sähköpostitse jatkossa. Sidosryhmälehden sisältöä voisi hyödyntää yrityksen muussa viestinnässä siten, että sen pohjalta luotaisiin helposti oikeasta paikasta löydettävissä olevia eri sisältötyyppejä, jotka palvelisivat eri sidosryhmiä paremmin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sidosryhmäviestintää, sidosryhmälehtiä, integroitua viestintää ja sisältömarkkinointia. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään kvantitatiivista lukijatutkimusta, jonka avulla pyritään kartoittamaan lehden lukijoiden mielipidettä lehdestä ja sen sisällöstä, heidän lukutottumuksiaan ja sitä, missä muodossa lehti halutaan lukea. Kyselylomake lähetettiin uutiskirjeen mukana sähköpostitse vuoden 2016 tammikuussa, vastauksia siihen saatiin 138 kappaletta. Lukijatutkimuksen lisäksi työssä analysoidaan sidosryhmälehden nykytilaa viestintäpäällikköä haastattelemalla ja benchmarkkaamalla sidosryhmälehti, jonka sisältöä hyödynnetään monikanavaisesti.
Lukijatutkimuksen vastausten perusteella lukijat ovat pääosin tyytyväisiä lehteen ja pitävät sen sisältöä mielenkiintoisena. Lukijat pitävät painetusta lehdestä, mutta haluavat vastaanottaa sen myös sähköpostitse jatkossa. Sidosryhmälehden sisältöä voisi hyödyntää yrityksen muussa viestinnässä siten, että sen pohjalta luotaisiin helposti oikeasta paikasta löydettävissä olevia eri sisältötyyppejä, jotka palvelisivat eri sidosryhmiä paremmin.