Verkkodialogi : Liiketoimintaa kehittävä keskustelu asiakkaan kanssa verkossa
Koivuniemi, Juuso (2016)
Koivuniemi, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018446
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli yhdistää eri verkotoiminnan kehittämiseen käytettyjä teorioita ja tekniikoita, sekä varsinkin tiimioppimisessa usein käytettyä dialogista keskustelumuotoa. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli luoda verkkodialogin malli yhdistäen sisältöstrategian, verkkomittaamisen ja dialogin teorioita.
Verkkodialogin ajatuksena on liiketoimintaa kehittävän keskustelun vieminen verkon työkaluja hyödyntäväksi vuorovaikutukseksi asiakkaan ja yrityksen välillä. Sisältöstrategia luo edellytykset keskustelun herättämiselle ja asiakkaan ohjaamiselle verkossa. Verkkomittaaminen auttaa kohderyhmän tunnistamisessa ja verkkotoiminnan kehittämisessä. Dialogin avulla ymmärretään asiakassuhdetta ja rakentavan keskustelun luomisprosessia.
Opinnäytetyötä varten tehtiin puolistrukturoitu haastattelututkimus, jonka kohteena olivat verkkoa liiketoiminnassaan aktiivisesti käyttävät markkinoinnin ammattilaiset. Tutkimuksen ensimmäinen kysymys kartoitti haasteita yritysten verkkokommunikoinnissa ja toinen askeleita sen optimoimiseen. Kysymykset oli aseteltu niin, että ne olivat joko heidän edustamansa yrityksen tai oman konsultin roolinsa näkökulmasta. Loput kysymykset keskittyivät haastateltavan erikoisosaamiseen tuoden opinnäytetyölle tuoretta näkemystä verkkokommunikoinnista.
Tuloksien mukaan yrityksillä oli monimuotoisia haasteita omassa verkkokommunikoinnissaan. Haasteita oli mm. asiakkaan tunnistamisessa, kohderyhmän päättelemisessä, suunnitelmallisuudessa ja vuoropuhelun ylläpidossa myyntiprosessissa. Ehdotuksia verkkokommunikoinnin parantamiseen tutkimuksessa ehdotettiin mm. markkinoinnin automatisointeja, sisältöjen määrittelemistä asiakkaan ostovaiheita mukaileviksi ja oman yrityksen sisäisen osaamisen kehittämistä. Muut löydetyt esimerkit tukevat näkemystä verkkokommunikoinnin haastavuudesta yrityksille.
Malliin on pyritty tiivistämään olennaisimmat puolet edellä mainituista teorioista ja tekniikoista. Mallin levittämiseen on luotu verkkosivut www.verkkodialogi.info ja opinnäytetyön pohjalta luodaan myös visuaalinen opas, joka tulee sivuille ladattavaksi. Tätä kautta mallin toimivuutta on tarkoitus testata käytännön tasolla ja saada kehitysehdotuksia sen parantamiseksi.
Verkkodialogin ajatuksena on liiketoimintaa kehittävän keskustelun vieminen verkon työkaluja hyödyntäväksi vuorovaikutukseksi asiakkaan ja yrityksen välillä. Sisältöstrategia luo edellytykset keskustelun herättämiselle ja asiakkaan ohjaamiselle verkossa. Verkkomittaaminen auttaa kohderyhmän tunnistamisessa ja verkkotoiminnan kehittämisessä. Dialogin avulla ymmärretään asiakassuhdetta ja rakentavan keskustelun luomisprosessia.
Opinnäytetyötä varten tehtiin puolistrukturoitu haastattelututkimus, jonka kohteena olivat verkkoa liiketoiminnassaan aktiivisesti käyttävät markkinoinnin ammattilaiset. Tutkimuksen ensimmäinen kysymys kartoitti haasteita yritysten verkkokommunikoinnissa ja toinen askeleita sen optimoimiseen. Kysymykset oli aseteltu niin, että ne olivat joko heidän edustamansa yrityksen tai oman konsultin roolinsa näkökulmasta. Loput kysymykset keskittyivät haastateltavan erikoisosaamiseen tuoden opinnäytetyölle tuoretta näkemystä verkkokommunikoinnista.
Tuloksien mukaan yrityksillä oli monimuotoisia haasteita omassa verkkokommunikoinnissaan. Haasteita oli mm. asiakkaan tunnistamisessa, kohderyhmän päättelemisessä, suunnitelmallisuudessa ja vuoropuhelun ylläpidossa myyntiprosessissa. Ehdotuksia verkkokommunikoinnin parantamiseen tutkimuksessa ehdotettiin mm. markkinoinnin automatisointeja, sisältöjen määrittelemistä asiakkaan ostovaiheita mukaileviksi ja oman yrityksen sisäisen osaamisen kehittämistä. Muut löydetyt esimerkit tukevat näkemystä verkkokommunikoinnin haastavuudesta yrityksille.
Malliin on pyritty tiivistämään olennaisimmat puolet edellä mainituista teorioista ja tekniikoista. Mallin levittämiseen on luotu verkkosivut www.verkkodialogi.info ja opinnäytetyön pohjalta luodaan myös visuaalinen opas, joka tulee sivuille ladattavaksi. Tätä kautta mallin toimivuutta on tarkoitus testata käytännön tasolla ja saada kehitysehdotuksia sen parantamiseksi.