Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Ota porkkana! Se on terveellistä!" : Toiminnallinen teemapäivä ravitsemuksesta 11–12-vuotiaille lapsille

Koivula, Maria; Laakkonen, Marko (2016)

Avaa tiedosto
Koivula_Maria_Laakkonen_Marko.pdf (1.747Mt)
Lataukset: 


Koivula, Maria
Laakkonen, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118517
Tiivistelmä
Toiminnallisuuteen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toiminnallinen teemapäivä Ikaalisten ala-asteen 5–6 -luokkalaisille oppilaille. Tehtävänä oli selvittää mitkä eri tekijät vaikuttavat 11–12-vuotiaan lapsen ravitsemuskäyttäytymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli innostaa lapsia pohtimaan omia ravitsemustottumuksia, joilla he voivat vaikuttaa omaan ravitsemukseensa tulevaisuudessa.

Teemapäivän sisältö suunniteltiin opinnäytetyön teoria osuuden pohjalta sekä jo olemassa olevien ravitsemuskasvatusmalleja kuten Sapere-menetelmää apuna käyttäen. Teemapäivän palautteessa ilmeni, että lapset pitivät erityisesti toiminnallisista rasteista kuten smoothien tekeminen ja maistelu. Palautteen perusteella havaittiin, että lapsia kiinnosti selvästi osallistuminen ruuan tekoon sekä suunnitteluun. Tulosten perusteella 85%:a viidesluokkalaisista ja 44%:a kuudesluokkalaisista ilmaisi teemaapäivän herättäneen ajatuksia omasta ravitsemuksestaan.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että 11–12-vuotiailla lapsilla on tietoa terveellisestä ravitsemuksesta, mutta he tarvitsevat vielä perheen ja koulun tukea toteuttaakseen terveellisempää ravitsemuskäyttäytymistä. Lapset tarvitsevat ohjausta ravinnon tarpeellisuudesta sekä apua erottamaan tutkitun tiedon ja mielipiteiden eroja.

Kehittämisehdotuksena esitetään, että koulu voisi ottaa käyttöönsä teemapäivän mallin 5–6 -luokkalaisille osana ravitsemuskasvatusta ja –ohjausta. Ikaalisten ala-aste voi hyödyntää jo suunniteltua ja tehtyä teemapäivän mallia sekä tarvittaessa muokata konseptia sopimaan paremmin opetusmenetelmiään vastaaviksi ja tarkoituksenmukaisemmaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste