Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekonivelleikkauksen jälkeen tarvittavien apuvälineiden käytön videoavusteinen potilasopetus

Zaitseva, Kristina (2016)

Avaa tiedosto
Zaitseva_Kristina.pdf (1.622Mt)
Lataukset: 


Zaitseva, Kristina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118536
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tekonivelleikkaukseen valmistautuville potilaille suunnattu opetusvideo tekonivelleikkauksen jälkeen tarvittavien apuvälineiden käytöstä. Opinnäytetyön teoreettisen pohjan muodostavat potilasohjaus, videotekniikan käyttö ohjauksessa ja apuvälineet. Ohjaus tapahtui videolla demonstraation ja suullisen ohjauksen kautta. Kyynärsauvojen käytön ohjauksessa on tärkeää, että potilas tietää kyynärsauvojen sopivan pituuden, osaa askelvaiheet, eri kävelytekniikat ja pystyy liikkumaan tasaisella ja portaissa varausrajoitukset huomioiden. Opinnäytetyössä on esitelty kolmi-, kaksi- ja nelipistekävely. Pukeutumisen apuvälineistä on esitelty sukanvetolaite, jonka käyttö edellyttää leikatulta potilaalta hyvää oppimiskykyä ja muistia.

Ikä ja kokemus vaikuttivat ohjattavan ohjaamiseen, oppimiseen ja onnistumiseen. Vanhemman potilaan ohjaamiseen tulisi varata runsaasti aikaa ja kärsivällisyyttä. Ohjeistuksen on oltava selkeää, yksiselitteistä ja opetuskertoja tulisi olla useampia. Nuoret oppijat olivat vastaanottavaisempia uudelle tiedolle ja taitojen oppiminen oli helpompaa ja nopeampaa. Myös koordinaatiokyky ja keskittyminen olivat nuoremmilla parempia.

Laadukkaan opetusvideon suunnittelussa ja toteuttamisessa tulee erityisesti huomioida videon tarve, tarkoitus, sisältö ja sisällön laatu. Demonstraatio sopii erityisen hyvin opetusvideon ohjaustavaksi, sillä kuntouttavassa hoidossa valmis toimintamalli toimii potilaslähtöistä toimintamallia paremmin motoristen taitojen oppimisessa. Opinnäytetyön aiheen kehittämisen kannalta olisi tärkeää käsitellä teemaa terveysalan opinnoissa, esitellä apuvälineitä hoitohenkilökunnalle perehdytyksen aikana, päivittää tietoja uusista apuvälineistä ja tehdä enemmän tutkimuksia videoavusteisesta ohjauksesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste