Keskosena syntyneen lapsen ja perheen välinen vuorovaikutus : Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osaston Nuput -vertaisryhmän ohjaus
Lumiainen, Milla; Lyttinen, Jonna (2016)
Lumiainen, Milla
Lyttinen, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118543
Tiivistelmä
Keskosuus vaikuttaa monin tavoin perheen sisäiseen vuorovaikutukseen. Vuorovaikutus on elintärkeää keskoslapsen kehittymisen kannalta. Laadukkaalla vuorovaikutuksella on positiivisia vaikutuksia keskosen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin niin välittömästi vuorovaikutustilanteessa kuin tulevaisuudessakin. Hoitajan tehtävänä on ohjata perhettä hellään, perheen ja keskosen suhdetta tukevaan hoitoon, jossa keskosen viestit ja niiden merkitykset huomioidaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osaston Nuput-kahvilan vertaisryhmään osallistujille kaksi keskustelevaa ohjaustilannetta keskosena syntyneen lapsen ja hänen perheensä vuorovaikutukseen liittyen. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten keskosuus vaikuttaa perheen sisäiseen vuorovaikutukseen, mikä merkitys vuorovaikutuksella on keskosena syntyneen lapsen kehitykselle sekä miten keskosena syntyneen lapsen ja hänen perheensä vuorovaikutusta voidaan tukea. Opinnäytetyön aihe kehitettiin itse ja työyhteistyökumppanina siinä toimi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osasto. Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen ja toiminta toteutettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osaston Nuput-kahvilassa. Toiminnallinen osuus sisälsi keskustelevaa ohjausta vuorovaikutuksesta sekä leikkiä ja laulua sisältävistä vuorovaikutusharjoituksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä keskosena syntyneen lapsen vanhempien tietoutta keskosuuden vaikutuksista perheen sisäiseen vuorovaikutukseen ja sen merkityksestä keskosena syntyneen lapsen kehitykselle. Lisäksi tavoitteena oli antaa vanhemmille keinoja vuorovaikutuksen toteuttamiseen. Oman oppimisemme kannalta tavoitteenamme oli lisätä tietouttamme aiheesta ja näin kehittyä hoitotyön tekijöinä.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään tutkimusta siitä, miten vanhemmat kokivat keskoslapsen osastolla oloajan. Jatkotutkimusten tulosten pohjalta voisi tuottaa myös koulutusmateriaalia ja koulutuksia sairaanhoitajaopiskelijoille sekä työssä oleville sairaanhoitajille. Koulutusten pohjalta hoitajat osastolla osaisivat paremmin huomioida vanhempien tunteita, jaksamista ja tuen tarvetta sekä ohjata vuorovaikutukseen liittyviä asioita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osaston Nuput-kahvilan vertaisryhmään osallistujille kaksi keskustelevaa ohjaustilannetta keskosena syntyneen lapsen ja hänen perheensä vuorovaikutukseen liittyen. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten keskosuus vaikuttaa perheen sisäiseen vuorovaikutukseen, mikä merkitys vuorovaikutuksella on keskosena syntyneen lapsen kehitykselle sekä miten keskosena syntyneen lapsen ja hänen perheensä vuorovaikutusta voidaan tukea. Opinnäytetyön aihe kehitettiin itse ja työyhteistyökumppanina siinä toimi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osasto. Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen ja toiminta toteutettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osaston Nuput-kahvilassa. Toiminnallinen osuus sisälsi keskustelevaa ohjausta vuorovaikutuksesta sekä leikkiä ja laulua sisältävistä vuorovaikutusharjoituksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä keskosena syntyneen lapsen vanhempien tietoutta keskosuuden vaikutuksista perheen sisäiseen vuorovaikutukseen ja sen merkityksestä keskosena syntyneen lapsen kehitykselle. Lisäksi tavoitteena oli antaa vanhemmille keinoja vuorovaikutuksen toteuttamiseen. Oman oppimisemme kannalta tavoitteenamme oli lisätä tietouttamme aiheesta ja näin kehittyä hoitotyön tekijöinä.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään tutkimusta siitä, miten vanhemmat kokivat keskoslapsen osastolla oloajan. Jatkotutkimusten tulosten pohjalta voisi tuottaa myös koulutusmateriaalia ja koulutuksia sairaanhoitajaopiskelijoille sekä työssä oleville sairaanhoitajille. Koulutusten pohjalta hoitajat osastolla osaisivat paremmin huomioida vanhempien tunteita, jaksamista ja tuen tarvetta sekä ohjata vuorovaikutukseen liittyviä asioita.