Yhteistyöllä kohti toimivaa kouluarkea : Kouluikäisen toimintaterapia -esite
Salmi, Alina (2016)
Salmi, Alina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018454
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa esite opettajan ja toimintaterapeutin välisen yhteistyön tueksi. Toimeksiantajana on Pirkanmaalla sijaitseva Toimintaterapia Tammisto, joka tarjoaa lasten ja nuorten toimintaterapiapalveluita. Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajan tarve kehittää yhteistyötä opettajien kanssa. Kehittämistyön tuotos on Kouluikäisen toimintaterapia -esite, jonka tarkoituksena on lisätä opettajien ymmärrystä toimintaterapiasta ja tehdä yhteistyöstä sujuvampaa.
Kouluikäisen toimintaterapia -esitteen sisältö perustuu kirjallisuuskatsaukseen kouluikäisen lapsen toimintaterapiasta, opettajien yksilöhaastatteluihin sekä toimintaterapeuttien fokusryhmähaastatteluun. Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, mitä kouluikäisen lapsen toimintaterapia on. Kirjallisuuskatsauksesta saatuun tietoon pohjautuen tehtiin haastattelurunko opettajien teemahaastatteluun, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä opettajat tietävät toimintaterapiasta ja millaista tietoa he kokevat tarvitsevansa. Kirjallisuuskatsauksen ja opettajien haastattelun tuloksia yhdistämällä muodostettiin käsitys siitä, millaista tietoa opettajat tarvitsevat toimintaterapiasta. Toimintaterapeuttien fokusryhmähaastattelussa selvitettiin, millaista tietoa toimintaterapeutit kokevat tarpeelliseksi antaa opettajille.
Tutkimuksellisten osioiden perusteella muodostettiin esitteen sisältö ja rakenne. Esite koostuu kolmesta sisältöalueesta: lyhyt kuvaus kouluikäisen toimintaterapiasta, toimintaterapian mahdollisuudet ja menetelmät sekä toimintaterapiaprosessi. Esite on suunniteltu siten, että sitä voi käyttää monipuolisesti toimintaterapeutin ja koulun välisessä yhteistyössä. Jatkossa olisi hyödyllistä selvittää esitteen käyttökokemuksia ja hyödynnettävyyttä käytännön työssä.
Kouluikäisen toimintaterapia -esitteen sisältö perustuu kirjallisuuskatsaukseen kouluikäisen lapsen toimintaterapiasta, opettajien yksilöhaastatteluihin sekä toimintaterapeuttien fokusryhmähaastatteluun. Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, mitä kouluikäisen lapsen toimintaterapia on. Kirjallisuuskatsauksesta saatuun tietoon pohjautuen tehtiin haastattelurunko opettajien teemahaastatteluun, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä opettajat tietävät toimintaterapiasta ja millaista tietoa he kokevat tarvitsevansa. Kirjallisuuskatsauksen ja opettajien haastattelun tuloksia yhdistämällä muodostettiin käsitys siitä, millaista tietoa opettajat tarvitsevat toimintaterapiasta. Toimintaterapeuttien fokusryhmähaastattelussa selvitettiin, millaista tietoa toimintaterapeutit kokevat tarpeelliseksi antaa opettajille.
Tutkimuksellisten osioiden perusteella muodostettiin esitteen sisältö ja rakenne. Esite koostuu kolmesta sisältöalueesta: lyhyt kuvaus kouluikäisen toimintaterapiasta, toimintaterapian mahdollisuudet ja menetelmät sekä toimintaterapiaprosessi. Esite on suunniteltu siten, että sitä voi käyttää monipuolisesti toimintaterapeutin ja koulun välisessä yhteistyössä. Jatkossa olisi hyödyllistä selvittää esitteen käyttökokemuksia ja hyödynnettävyyttä käytännön työssä.