Peroraalisten lääkkeiden jakaminen : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Heinijoki, Johanna (2016)
Heinijoki, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo peroraalisten lääkkeiden jakamisesta Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Opetusvideon tavoitteena oli tuottaa tietoa lääkkeenjaosta ja kuvata niitä asioita, joihin lääkkeenjakoa toteuttavan sairaanhoitajan tulee kiinnittää huomiota. Opetusvideo mahdollistaa lääkkeiden jakamiseen perehtymisen aidonkaltaisessa lääkkeenjakotilanteessa. Lääkkeen jakamisen ohella teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin lääkehoidon prosessia sekä lääkehoidon turvallisuutta sairaanhoitajan näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin oppimista ja hyvälle opetusvideolle tunnusomaisia piirteitä tuotoksen valmistamisen tueksi.
Lääkkeiden jakaminen on tärkeä osa sairaanhoitajan toteuttamaa lääkehoitoa, eikä lääkkeen jakamisen merkitystä lääkehoidon turvallisuuden toteutumiselle voi liiaksi korostaa. Lääkkeen jakaminen edellyttää sairaanhoitajalta huolellisuuden ja tarkkuuden lisäksi käytännön tietoja ja taitoja, jotta lääkkeen jakaminen tehtäisiin turvallisesti ja oikein. Kaksoistarkistuksen käyttäminen auttaa havaitsemaan mahdolliset virheet ennen lääkkeen päätymistä potilaalle. Lääkkeen jakamiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä pahimmillaan virheet lääkkeen jakamisessa voivat aiheuttaa vakavan haitan potilaalle.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi lääkkeenjaon opetusvideo. Videolla käydään vaihe vaiheelta läpi sairaanhoitajan kulunvalvonnallisessa lukitussa lääkkeenjakotilassa toteuttama lääkkeiden jakaminen. Lääkkeet jaetaan lääkekortin mukaisesti. Opetusvideo havainnollistaa selkeästi ja yksiselitteisesti, kuinka lääkkeen jakaminen tehdään oikein sekä mihin asioihin sairaanhoitajan tulee lääkkeenjakoa tehdessään kiinnittää huomiota.
Opetusvideo on tarkoitettu hyödynnettäväksi hoitotyön opintojen kaikissa eri vaiheissa. Video voi toimia myös itseopiskelumateriaalina, joten videon toteutuksessa pyrittiin ehdottomaan selkeyteen ja havainnollisuuteen. Opetusvideosta saadun palautteen pohjalta videota voisi jatkossa kehittää entistä toimivammaksi. Lisäksi opiskelijoiden erityisen tärkeäksi tai haasteelliseksi kokemia lääkkeenjaon tilanteita voisi videolla vielä entistä enemmän tuoda esiin, jotta opetusvideo palvelisi mahdollisimman hyvin opiskelijoiden oppimista.
Lääkkeiden jakaminen on tärkeä osa sairaanhoitajan toteuttamaa lääkehoitoa, eikä lääkkeen jakamisen merkitystä lääkehoidon turvallisuuden toteutumiselle voi liiaksi korostaa. Lääkkeen jakaminen edellyttää sairaanhoitajalta huolellisuuden ja tarkkuuden lisäksi käytännön tietoja ja taitoja, jotta lääkkeen jakaminen tehtäisiin turvallisesti ja oikein. Kaksoistarkistuksen käyttäminen auttaa havaitsemaan mahdolliset virheet ennen lääkkeen päätymistä potilaalle. Lääkkeen jakamiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä pahimmillaan virheet lääkkeen jakamisessa voivat aiheuttaa vakavan haitan potilaalle.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi lääkkeenjaon opetusvideo. Videolla käydään vaihe vaiheelta läpi sairaanhoitajan kulunvalvonnallisessa lukitussa lääkkeenjakotilassa toteuttama lääkkeiden jakaminen. Lääkkeet jaetaan lääkekortin mukaisesti. Opetusvideo havainnollistaa selkeästi ja yksiselitteisesti, kuinka lääkkeen jakaminen tehdään oikein sekä mihin asioihin sairaanhoitajan tulee lääkkeenjakoa tehdessään kiinnittää huomiota.
Opetusvideo on tarkoitettu hyödynnettäväksi hoitotyön opintojen kaikissa eri vaiheissa. Video voi toimia myös itseopiskelumateriaalina, joten videon toteutuksessa pyrittiin ehdottomaan selkeyteen ja havainnollisuuteen. Opetusvideosta saadun palautteen pohjalta videota voisi jatkossa kehittää entistä toimivammaksi. Lisäksi opiskelijoiden erityisen tärkeäksi tai haasteelliseksi kokemia lääkkeenjaon tilanteita voisi videolla vielä entistä enemmän tuoda esiin, jotta opetusvideo palvelisi mahdollisimman hyvin opiskelijoiden oppimista.