Piilaaksoon – miksi ja miten? Ohjeistus suomalaiselle ICT-alan yritykselle
Toiviainen, Leo (2016)
Toiviainen, Leo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118665
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on monelle suomalaiselle ICT-alan yritykselle elinehto. Kotimaan pienet markkinat eivät välttämättä ole riittävät kannattavaan liiketoimintaan. Etenkin kapean markkinasegmentin yritysten on välttämätöntä etsiä asiakkaita ulkomailta. ICT- alalla yrityksen on oltava siellä, missä markkinatkin ovat. Piilaakso on alan yrityksille oikea paikka olla ajan hermolla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa suomalaisille ICT-alan yrityksille kansainvälistymisestä ja laajentumisesta Piilaaksoon. Työssä perehdytään aluksi teoreettisessa tietokannassa yleisellä tasolla siihen, mitä kansainvälistyvän yrityksen tulee ottaa huomioon laajentuessaan ulkomaan markkinoille. Yleisen teoriaosuuden jälkeen teoriaa sovelletaan siten, että se vastaa suomalaisia ICT-alan yrityksiä ja kohdemarkkinaa Piilaaksoa.
Piilaakson kymmenen tunnin aikaero Suomeen ja erilainen kulttuuri asettavat omat haasteensa kansainvälistymisprosessille. Tärkeintä on kuitenkin olla läsnä kohdemarkkinoilla. Yhdysvaltalaiset työskentelevät mieluiten paikallisten yritysten kanssa, eikä suomalainen Oy, +358 -alkuisella puhelinnumerollaan tule välttämättä saamaan asiakkaita helposti. Onneksi Piilaaksoon pyrkivä yritys ei ole yksin. Monet suomalaiset ja yhdysvaltalaiset järjestöt tarjoavat palveluita, jotka voivat olla isoksikin avuksi kansainvälistyvälle yritykselle.
Piilaakso on teknologiamaailman keskipiste, joka on houkutteleva kohde monelle yritykselle. Menestyminen seudulla on parhaimmillaan portti maailmanlaajuisille markkinoille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa suomalaisille ICT-alan yrityksille kansainvälistymisestä ja laajentumisesta Piilaaksoon. Työssä perehdytään aluksi teoreettisessa tietokannassa yleisellä tasolla siihen, mitä kansainvälistyvän yrityksen tulee ottaa huomioon laajentuessaan ulkomaan markkinoille. Yleisen teoriaosuuden jälkeen teoriaa sovelletaan siten, että se vastaa suomalaisia ICT-alan yrityksiä ja kohdemarkkinaa Piilaaksoa.
Piilaakson kymmenen tunnin aikaero Suomeen ja erilainen kulttuuri asettavat omat haasteensa kansainvälistymisprosessille. Tärkeintä on kuitenkin olla läsnä kohdemarkkinoilla. Yhdysvaltalaiset työskentelevät mieluiten paikallisten yritysten kanssa, eikä suomalainen Oy, +358 -alkuisella puhelinnumerollaan tule välttämättä saamaan asiakkaita helposti. Onneksi Piilaaksoon pyrkivä yritys ei ole yksin. Monet suomalaiset ja yhdysvaltalaiset järjestöt tarjoavat palveluita, jotka voivat olla isoksikin avuksi kansainvälistyvälle yritykselle.
Piilaakso on teknologiamaailman keskipiste, joka on houkutteleva kohde monelle yritykselle. Menestyminen seudulla on parhaimmillaan portti maailmanlaajuisille markkinoille.