Asiakkuustutkimukset ja jälkimarkkinoinnin kehittäminen : Case: Seinäjoen Kotijoukkue Oy
Lätäkönmäki, Emma (2016)
Lätäkönmäki, Emma
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksenä olevan Seinäjoen Kotijoukkue Oy:n jälkimarkkinointia. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä pitkäaikaiseen asiakkuuteen kirjallisuuden avulla. Toisena tavoitteena oli toteuttaa kohdeyrityksen asiakkaille asiakkuuskyselyt, joiden avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden mielipiteitä sekä tyytyväisyyttä yrityksen palveluun. Kolmantena tavoitteena oli laatia yritykselle toimenpide-ehdotuksia jälkimarkkinoinnin kehittämistä varten.
Asiakassuhteet ovat aikaisemmin olleet monella alalla hyvin pitkäaikaisia, jopa sukupolvelta toiselle kestäviä. Muutos on kuitenkin tapahtunut, ja nykyään yritysten tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota nykyisten asiakkaiden pitämiseen juuri omassa yrityksessä. Yrityksillä on erilaisia työkaluja asiakkaiden pitämiseen, ja yksi tällainen on esimerkiksi asiakkuudenhallinta, jota toteutetaan yhä useammassa yrityksessä. Erilaiset kanta-asiakasjärjestelmät ovat niin ikään yleistyneet valtavasti Suomessa, ja varmasti jokaiselta kuluttajalta löytyy lompakostaan jonkin yrityksen kanta-asiakaskortti.
Asiakkuuskyselyt toteutettiin asuntokaupan osapuolille eli myyjille ja ostajille. Kyselyt toteutettiin sähköisten kyselylomakkeiden avulla hyödyntäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kohdeyrityksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä ja suurin osa asiakkaista aikoo käyttää Kotijoukkueen palveluita jatkossakin. Yli puolet asiakkaista on valmiita suosittelemaan yritystä myös tuttavilleen. Asiakkaat ovat tyytyväisiä välittäjien aktiivisuuteen ja palvelun nopeuteen. Kehitettävää on vielä esimerkiksi myytävän kohteen tietojen ajantasaisuudessa ja yrityksen internetsivujen rakenteessa.
Kehittämistyössä hyödynnettiin puolestaan kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Jälkimarkkinoinnin kehittämiseksi yrityksen henkilökunnalla järjestettiin ideariihi. Ideariihen tarkoituksena oli pohtia yhdessä ideoita jälkimarkkinoinnin kehittämiseksi ja osallistuttaa henkilökuntaa panostamaan jälkimarkkinointiin nykyistä enemmän.
Asiakassuhteet ovat aikaisemmin olleet monella alalla hyvin pitkäaikaisia, jopa sukupolvelta toiselle kestäviä. Muutos on kuitenkin tapahtunut, ja nykyään yritysten tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota nykyisten asiakkaiden pitämiseen juuri omassa yrityksessä. Yrityksillä on erilaisia työkaluja asiakkaiden pitämiseen, ja yksi tällainen on esimerkiksi asiakkuudenhallinta, jota toteutetaan yhä useammassa yrityksessä. Erilaiset kanta-asiakasjärjestelmät ovat niin ikään yleistyneet valtavasti Suomessa, ja varmasti jokaiselta kuluttajalta löytyy lompakostaan jonkin yrityksen kanta-asiakaskortti.
Asiakkuuskyselyt toteutettiin asuntokaupan osapuolille eli myyjille ja ostajille. Kyselyt toteutettiin sähköisten kyselylomakkeiden avulla hyödyntäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kohdeyrityksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä ja suurin osa asiakkaista aikoo käyttää Kotijoukkueen palveluita jatkossakin. Yli puolet asiakkaista on valmiita suosittelemaan yritystä myös tuttavilleen. Asiakkaat ovat tyytyväisiä välittäjien aktiivisuuteen ja palvelun nopeuteen. Kehitettävää on vielä esimerkiksi myytävän kohteen tietojen ajantasaisuudessa ja yrityksen internetsivujen rakenteessa.
Kehittämistyössä hyödynnettiin puolestaan kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Jälkimarkkinoinnin kehittämiseksi yrityksen henkilökunnalla järjestettiin ideariihi. Ideariihen tarkoituksena oli pohtia yhdessä ideoita jälkimarkkinoinnin kehittämiseksi ja osallistuttaa henkilökuntaa panostamaan jälkimarkkinointiin nykyistä enemmän.