Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Pettersson, Jasmin (2016)
Pettersson, Jasmin
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218737
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään sosiaaliseen mediaan sekä erityisesti siihen miten yritykset markkinoivat sosiaalisessa mediassa ja miten sosiaalisen median käyttäjät puolestaan reagoivat kyseiseen markkinointiin. Tutkimuksen aihe valittiin sekä mielenkiinnosta sosiaaliseen mediaan että sen ajankohtaisuudesta nykypäivän mediassa sekä markkinointimaailmassa. Tutkimuskysymyksinä työssä olivat ”mikä sosiaalinen media on suosituin alusta markkinoinnille?” ja ”onko suosituin sosiaalinen media myös menestynein markkinoinnin kannalta?”
Opinnäytetyö on johdannon ja loppupohdinnan lisäksi jaettu kahteen osaan, joista ensimmäinen toimii teoriataustana toisessa osassa esiteltävälle tutkimukselle. Ensimmäisessä osassa työssä käydään läpi aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia, sekä esitellään tutkimuksessa mainittavat sosiaaliset mediat ja käydään läpi digitaalisia markkinointitekniikoita. Tässä osassa esiteltävä tieto perustuu tutkimuskysymyksiä tukeviin kysymyksiin, joiden avulla tutkimustyötä on tarkoitus rajata käsittelemään vain tiettyjä suosituiksi todettuja sosiaalisia medioita ja yleisimpiä sosiaalisessa mediassa nähtäviä markkinointitapoja.
Toisessa osassa esitellään tutkimusta varten luodut kyselyt sekä niiden avulla saatu data, joka käydään läpi ja jonka pohjalta lopulta tehdään tutkimuksen johtopäätökset. Kyselyt toteutettiin Google Forms -kyselyalustalla ja data käytiin läpi Excel-taulukoittain. Data esitetään opinnäytetyössä sekä kirjallisesti että kuvioiden avulla. Kyselyitä toteutettiin kaksi: toinen sosiaalisen median käyttäjille ja toinen yrityksille. Käyttäjäkyselyyn vastauksia saatiin 125 kappaletta ja yrityskyselyyn vastauksia saatiin 10 kappaletta.
Kyselyissä selvisi, että Facebook on vastanneiden yritysten keskuudessa suosituimmaksi ja menestyneimmäksi todettu sosiaalinen media, ja käyttäjien keskuudessa Facebook todettiin sosiaaliseksi mediaksi jossa he ovat törmänneet markkinointiin enemmän kuin muilla alustoilla. Jopa puolet käyttäjäkyselyyn vastanneista käyttäjistä jotka kertoivat ostaneensa tuotteen jonkun sosiaalisessa mediassa näkemänsä mainoksen ansiosta myös kertoivat että olivat nähneet kyseisen mainoksen Facebookissa. Tutkimusdatan perusteella Facebook on siis viidestä tutkimuksessa mainitusta sosiaalisesta mediasta sekä käyttäjien että yritysten kannalta menestynein ja yritysten osalta myös suosituin markkinointialusta kyselyssä vastanneiden keskuudessa.
Opinnäytetyö on johdannon ja loppupohdinnan lisäksi jaettu kahteen osaan, joista ensimmäinen toimii teoriataustana toisessa osassa esiteltävälle tutkimukselle. Ensimmäisessä osassa työssä käydään läpi aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia, sekä esitellään tutkimuksessa mainittavat sosiaaliset mediat ja käydään läpi digitaalisia markkinointitekniikoita. Tässä osassa esiteltävä tieto perustuu tutkimuskysymyksiä tukeviin kysymyksiin, joiden avulla tutkimustyötä on tarkoitus rajata käsittelemään vain tiettyjä suosituiksi todettuja sosiaalisia medioita ja yleisimpiä sosiaalisessa mediassa nähtäviä markkinointitapoja.
Toisessa osassa esitellään tutkimusta varten luodut kyselyt sekä niiden avulla saatu data, joka käydään läpi ja jonka pohjalta lopulta tehdään tutkimuksen johtopäätökset. Kyselyt toteutettiin Google Forms -kyselyalustalla ja data käytiin läpi Excel-taulukoittain. Data esitetään opinnäytetyössä sekä kirjallisesti että kuvioiden avulla. Kyselyitä toteutettiin kaksi: toinen sosiaalisen median käyttäjille ja toinen yrityksille. Käyttäjäkyselyyn vastauksia saatiin 125 kappaletta ja yrityskyselyyn vastauksia saatiin 10 kappaletta.
Kyselyissä selvisi, että Facebook on vastanneiden yritysten keskuudessa suosituimmaksi ja menestyneimmäksi todettu sosiaalinen media, ja käyttäjien keskuudessa Facebook todettiin sosiaaliseksi mediaksi jossa he ovat törmänneet markkinointiin enemmän kuin muilla alustoilla. Jopa puolet käyttäjäkyselyyn vastanneista käyttäjistä jotka kertoivat ostaneensa tuotteen jonkun sosiaalisessa mediassa näkemänsä mainoksen ansiosta myös kertoivat että olivat nähneet kyseisen mainoksen Facebookissa. Tutkimusdatan perusteella Facebook on siis viidestä tutkimuksessa mainitusta sosiaalisesta mediasta sekä käyttäjien että yritysten kannalta menestynein ja yritysten osalta myös suosituin markkinointialusta kyselyssä vastanneiden keskuudessa.