SIMULAATIOPEDAGOGIIKAN SOVELTAMINEN POHJOIS-KARJALAN PELASTUSLAITOKSELLA – PPE-D -harjoitus sopimuspalomiehille
Tarvainen, Emmi; Tarvainen, Jussi (2016)
Tarvainen, Emmi
Tarvainen, Jussi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118676
Tiivistelmä
PPE-D eli painelu-puhalluselvytys defibrillaattorin kanssa on hengenpelastustoimen-pide, jos ihminen on eloton. Elottomuuden syyt jaetaan sydänperäisiin ja ei-sydänperäisiin, joista sydänperäiset ovat yleisempiä. Simulaatiopedagogiikka on ope-tusmenetelmä, jossa pyritään soveltamaan oppijan aiempaa osaamista ja rakentamaan sen päälle sisäinen malli toimia oikein ja turvallisesti työelämässä.
Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen sopimuspalomiehet harjoittelevat säännöllisesti PPE-D:tä ylläpitääkseen elvytysvalmiutta. Harjoittelu tapahtuu perinteisesti peruselvyt-tämällä elvytysnukkea, johon voi myös iskeä defibrillaattorilla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sopimuspalomiehet pääsivät kokeilemaan uutta tapaa harjoitella PPE-D:tä, kun harjoitukseen yhdistettiin simulaatiopedagogiikan keinoja, joita on hyödynnetty sekä kirurgien että lentäjien kou-lutuksessa. Toiminnalliseen osuuteen kuului myös sopimuspalomiehille esitetty lyhyt katsaus simulaatiopedagogiikan keinoista ja harjoituksen tavoitteista.
Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää sopimuspalomiehille ensivastekoulutus, jonka aiheena on PPE-D. Koulutukseen haluttiin uutta näkökulmaa. Siksi harjoituksessa sovellettiin simulaatiopedagogiikkaa, jossa PPE-D -harjoitusta lähestyttiin ongelman-ratkaisun ja oman osaamisen soveltamisen kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi ja helposti muokattava koulutusmalli ensivastekoulutuksiin ja -kursseille. Toiminnallisen opinnäytetyön jatkokehitysideoiksi muodostuivat koulutusmallin sovel-taminen sopimuspalomiesten koulutusten lisäksi myös ensihoitohenkilökunnan kou-lutuksiin sekä mallin soveltaminen eri ensihoitotehtäviin.
Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen sopimuspalomiehet harjoittelevat säännöllisesti PPE-D:tä ylläpitääkseen elvytysvalmiutta. Harjoittelu tapahtuu perinteisesti peruselvyt-tämällä elvytysnukkea, johon voi myös iskeä defibrillaattorilla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sopimuspalomiehet pääsivät kokeilemaan uutta tapaa harjoitella PPE-D:tä, kun harjoitukseen yhdistettiin simulaatiopedagogiikan keinoja, joita on hyödynnetty sekä kirurgien että lentäjien kou-lutuksessa. Toiminnalliseen osuuteen kuului myös sopimuspalomiehille esitetty lyhyt katsaus simulaatiopedagogiikan keinoista ja harjoituksen tavoitteista.
Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää sopimuspalomiehille ensivastekoulutus, jonka aiheena on PPE-D. Koulutukseen haluttiin uutta näkökulmaa. Siksi harjoituksessa sovellettiin simulaatiopedagogiikkaa, jossa PPE-D -harjoitusta lähestyttiin ongelman-ratkaisun ja oman osaamisen soveltamisen kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi ja helposti muokattava koulutusmalli ensivastekoulutuksiin ja -kursseille. Toiminnallisen opinnäytetyön jatkokehitysideoiksi muodostuivat koulutusmallin sovel-taminen sopimuspalomiesten koulutusten lisäksi myös ensihoitohenkilökunnan kou-lutuksiin sekä mallin soveltaminen eri ensihoitotehtäviin.