dc.contributor.author | Tarvainen, Emmi | - |
dc.contributor.author | Tarvainen, Jussi | - |
dc.date.accessioned | 2016-12-02T09:30:41Z | |
dc.date.available | 2016-12-02T09:30:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016120118676 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/118996 | |
dc.description.abstract | PPE-D eli painelu-puhalluselvytys defibrillaattorin kanssa on hengenpelastustoimen-pide, jos ihminen on eloton. Elottomuuden syyt jaetaan sydänperäisiin ja ei-sydänperäisiin, joista sydänperäiset ovat yleisempiä. Simulaatiopedagogiikka on ope-tusmenetelmä, jossa pyritään soveltamaan oppijan aiempaa osaamista ja rakentamaan sen päälle sisäinen malli toimia oikein ja turvallisesti työelämässä.
Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen sopimuspalomiehet harjoittelevat säännöllisesti PPE-D:tä ylläpitääkseen elvytysvalmiutta. Harjoittelu tapahtuu perinteisesti peruselvyt-tämällä elvytysnukkea, johon voi myös iskeä defibrillaattorilla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sopimuspalomiehet pääsivät kokeilemaan uutta tapaa harjoitella PPE-D:tä, kun harjoitukseen yhdistettiin simulaatiopedagogiikan keinoja, joita on hyödynnetty sekä kirurgien että lentäjien kou-lutuksessa. Toiminnalliseen osuuteen kuului myös sopimuspalomiehille esitetty lyhyt katsaus simulaatiopedagogiikan keinoista ja harjoituksen tavoitteista.
Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää sopimuspalomiehille ensivastekoulutus, jonka aiheena on PPE-D. Koulutukseen haluttiin uutta näkökulmaa. Siksi harjoituksessa sovellettiin simulaatiopedagogiikkaa, jossa PPE-D -harjoitusta lähestyttiin ongelman-ratkaisun ja oman osaamisen soveltamisen kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi ja helposti muokattava koulutusmalli ensivastekoulutuksiin ja -kursseille. Toiminnallisen opinnäytetyön jatkokehitysideoiksi muodostuivat koulutusmallin sovel-taminen sopimuspalomiesten koulutusten lisäksi myös ensihoitohenkilökunnan kou-lutuksiin sekä mallin soveltaminen eri ensihoitotehtäviin. | fi |
dc.description.abstract | Cardiopulmonary resuscitation with defibrillator is a lifesaving procedure when a per-son is lifeless. The factors causing lifelessness are divided into cardiogenic and non-cardiogenic causes. Simulation pedagogy is a teaching method in which learners can apply their earlier skills. Earlier skills are a basis for building an inner behaviour model, which can be used in working life.
North Karelia Rescue Department volunteers train CPR with defibrillator regularly. The purpose of regular training is to maintain CPR skills. Usually, volunteers train with a CPR training manikin, which you can also defibrillate.
In the practical part of this practice-based thesis, volunteers had an opportunity to try a new approach to CPR simulation training. Earlier, simulation training was used to train both pilots and surgeons. The practical part for volunteers also included a short review of the simulation training methods and the aims of the training.
The aim of the thesis was to organize CPR training for North Karelia Rescue Depart-ment volunteers. A new perspective for training was needed and simulation pedagogy was chosen for that. Problem solving skills and application of one’s know-how were approaches used in CPR training. The purpose of the thesis was to create a new and easily modifiable training model for various volunteer training sessions and classes. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | SIMULAATIOPEDAGOGIIKAN SOVELTAMINEN POHJOIS-KARJALAN PELASTUSLAITOKSELLA – PPE-D -harjoitus sopimuspalomiehille | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2000 | - |
dc.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.contributor.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.subject.keyword | PPE | - |
dc.subject.keyword | defibrillaatio | - |
dc.subject.keyword | simulaatiopedagogiikka | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | - |