Sairaanhoitajan ammatilliset osaamisalueet sairaanhoitajaopiskelijoiden tavoitteiden ja arvioinnin apuna ohjatussa harjoittelussa
Elo, Henrik; Brask, Sauli (2016)
Elo, Henrik
Brask, Sauli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia sairaanhoitajan osaamisalueiden mukaisten tavoitteiden ja arvioinnin teosta ohjatussa harjoittelussa. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, millaiseksi sairaanhoitajaopiskelijat kokevat sairaanhoitajan osaamisalueiden mukaisten tavoitteiden ja arvioinnin teon ohjatussa harjoittelussa ja miten sairaanhoitajaopiskelijat kokevat DigiHarkka-sovelluksessa olevien ohjeiden auttavan sairaanhoitajan osaamisalueiden mukaisessa tavoitteiden ja arvioinnin teossa. Työn tavoitteena oli opiskelijoilta kerätyn tiedon perusteella kehittää ja parantaa kehitettävänä olevaa digitaalista arviointilomaketta. Lisäksi tavoitteena oli helpottaa sairaanhoitajaopiskelijan arvioinnin tekoa sekä monipuolistaa sairaanhoitajan osaamisalueiden toteutumista ohjatun harjoittelun arvioinnissa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja aineiston keruussa käytettiin aineistotriangulaatiota. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja teemahaastatteluilla, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että käytännönläheiset osaamisalueet helpottivat tavoitteiden ja arvioinnin tekoa huomattavasti. Johtaminen ja yrittäjyys osaamisalue tuotti sairaanhoitajaopiskelijoille eniten haasteita. Tulosten perusteella 78 prosenttia opinnäytetyöhön osallistuneista sairaanhoitajaopiskelijoista piti Johtaminen ja yrittäjyys -osaamisaluetta kaikista vaikeimpana osaamisalueena tavoitteiden ja arvioinnin teon kannalta. Lisäksi tulokset osoittivat, että DigiHarkka-sovelluksessa olevat ohjeet auttoivat merkittävästi sairaanhoitajaopiskelijoita tavoitteiden ja arvioinnin tekemisessä.
Jatkossa voi olla hyödyllistä selvittää, miten ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat kokevat sairaanhoitajan osaamisalueiden mukaisen tavoitteiden ja arvioinnin tekemisen ohjatussa harjoittelussa. Sairaanhoitajan osaamisalueiden ymmärtäminen sairaanhoitajakoulutuksen alkuvaiheessa helpottaisi tavoitteiden ja arvioinnin tekemistä jo ensimmäisestä harjoittelusta lähtien. Kun muutokset DigiHarkka-sovellukseen on tehty opinnäytetyöstä saadun kyselylomake palautteen pohjalta, voi olla hyödyllistä kerätä lisää käyttäjäpalautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta.
Tulokset osoittivat, että käytännönläheiset osaamisalueet helpottivat tavoitteiden ja arvioinnin tekoa huomattavasti. Johtaminen ja yrittäjyys osaamisalue tuotti sairaanhoitajaopiskelijoille eniten haasteita. Tulosten perusteella 78 prosenttia opinnäytetyöhön osallistuneista sairaanhoitajaopiskelijoista piti Johtaminen ja yrittäjyys -osaamisaluetta kaikista vaikeimpana osaamisalueena tavoitteiden ja arvioinnin teon kannalta. Lisäksi tulokset osoittivat, että DigiHarkka-sovelluksessa olevat ohjeet auttoivat merkittävästi sairaanhoitajaopiskelijoita tavoitteiden ja arvioinnin tekemisessä.
Jatkossa voi olla hyödyllistä selvittää, miten ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat kokevat sairaanhoitajan osaamisalueiden mukaisen tavoitteiden ja arvioinnin tekemisen ohjatussa harjoittelussa. Sairaanhoitajan osaamisalueiden ymmärtäminen sairaanhoitajakoulutuksen alkuvaiheessa helpottaisi tavoitteiden ja arvioinnin tekemistä jo ensimmäisestä harjoittelusta lähtien. Kun muutokset DigiHarkka-sovellukseen on tehty opinnäytetyöstä saadun kyselylomake palautteen pohjalta, voi olla hyödyllistä kerätä lisää käyttäjäpalautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta.