Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagogiskt språkbadsmaterial för femåringsverksamhet – En nätbaserad materialbank som verktyg

Forsblom, Josefina (2016)

 
Avaa tiedosto
Josefina Forsblom Masterarbete 2016.pdf (1.677Mt)
Lataukset: 


Forsblom, Josefina
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218763
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen kielikylpytoiminnalle ei ole kehitetty juuri lainkaan pedagogista materiaalia Suomessa. Tämän lopputyön tarkoituksena on ollut kehittää prototyyppi pedagogisesta kielikylpymateriaalista viisivuotiaiden toimintaan verkko-materiaalipankin muodossa. Materiaalipankin tavoitteena on ett se tulisi toimimaan kaikissa kielikylpykunnissa joustavana ja mukautuvana pedagogin työkaluna luomaan edellytyksiä lasten turvallisuuden tunteelle ja mahdollisuuksia sosiaaliseen inkluusioon, sekä helpottamaan toiminnan pedagogista suunnittelua. Materiaali kohdistuu viisivuotiaiden toimintaan sillä moni lapsi aloittaa kielikylvyn siinä iässä osaamatta tai ymmärtämättä kielikylpykieltä, ruotsia. Menetelmävalintana on ollut tuotekehitys sekä autoetnografinen menetelmä. Tuote, materiaalipankki, muodostui viiden pääkategorian perusteella: kielikylpymetodiikan, varhaiskasvatuksen sisällöllisten orientaatioiden, sosiaalipedagogisten näkökulmien, viisivuotiaiden kehityksen osa-alueiden sekä kokemusperäisen tiedon, joka nousi esiin autoetnografisen metodin kautta. Aiheanalyysi käsittelee nämä viisi pääkategoriaa. Tulkinnan ja käsittelyn tuloksena nousseet aspektit joiden perustana materiaalipankki kehitettiin ovat: kielikylpymetodiikka kuten esim. kuvien, tehtävien, riimien, viikkojärjestyksen, avainsanojen, teeman, lähiympäristön, kulttuurivälittämisohjelmien ja merkityksellisten kontekstien käyttö, sisällölliset orientaatiot: matemaattinen-, luonnontieteellinen-, historiallis-yhteiskunnallinen-, esteettinen-, eettinen- sekä uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio, viisivuotiaiden kehityksen osa-alueet: kielelliset-, motoriset-, sosiaaliset valmiudet, tunne-elämä ja ajattelu, muisti ja oppiminen sekä sosiaalipedagogiset aspektit: mahdollisuudet osallisuuteen, sosiaaliseen inkluusioon, turvallisuuden tunteeseen, ilmaisullisiin menetelmiin, huomioimiseen, yhteenkuuluvaisuuteen ja toimintakeskitetyihin yhteisöihin. Kokemusperäinen tieto avusti konkreettisillä esimerkeillä. Materiaalipankki muodostettiin verkkosivustolle ja sisältää kuvia ja tehtäviä vuodenaikojen mukaan, leikkejä ja toimintoja, rekvisiittaa kielikylpytoimintaan, sovellettavaa materiaalia sekä vinkkejä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste