Osaamisen johtaminen ja osaamisen kehittäminen Seinäjoen kaupungin organisaatioissa
Ruohomäki, Joni (2016)
Ruohomäki, Joni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218826
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Seinäjoen kaupungin kolmelle organisaatiolle, ja tarkoituksena oli kartoittaa osaamisen johtamisen ja osaamisen kehittämisen nykytilaa. Opinnäytetyö on tehty, koska kohdeorganisaatioissa kyseisten teemojen huomiointi on jäänyt vähemmälle. Tutkimus toteutettiin organisaatioiden esimiehille kyselomakkeen avulla, jossa oli käytetty määrällistä ja laadullista tutkimusotetta. Tavoitteena oli hahmottaa tutkittavien teemojen nykytilaa, minkä pohjalta olisi mahdollista luoda opinnäytetyöhön myös ehdotuksia jatkossa toteutettaville toimenpiteille.
Teoreettisessa viitekehyksen keskeisimpiä käsitteitä ovat osaaminen, osaamisen johtaminen ja osaamisen kehittäminen. Teoriaosuuden perustana hyödynnetään kirjallisia ja sähköisiä lähteitä sekä aiempien tutkimuksien tuottamia tietoja. Opinnäytetyössä käsitellään myös tutkimuksen toteuttamisessa käytettyjä tutkimusotteita sekä tutkimusaineiston keräämisen tapoja.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia esitellään osa-alueittain. Määrällisten kysymysten vastauksia havainnollistetaan kuvioiden avulla sekä avataan sanallisesti kertomalla. Laadullisten kysymysten vastauksista esitetään relevanteimmat, jotka toivat informaatiota esitettyyn kysymykseen liittyen. Vastauksista muodostetaan myös kokonaiskuva, jota selitetään sanallisesti.
Opinnäytetyön lopussa tehdään johtopäätöksiä, pohdintaa ja toimenpide-ehdotuksia teoreettiseen viitekehykseen sekä aiempien tutkimuksien tuloksiin pohjautuen. Siinä esitellään tutkimuksen teemoista ilmenneitä keskeisiä vahvuuksia, joita löytyy osaamisten ja osaamistarpeiden kartoittamisesta, osaamisen kehittämisen prosessista sekä osaamisen johtamisen työkaluista. Kehitettävinä osa-alueina tarkastellaan ydin- ja avainosaamisten määrittämistä, työtehtävien kierrättämistä, mentorointia ja sisäistä valmennusta osaamisen kehittämisen keinoina sekä osaamisten siirtämistä. Opinnäytetyöllä on saatu tuotettua toimeksiantajalle päivitettyä tietoa osaamisen johtamisen ja osaamisen kehittämisen nykytilasta. Tutkimuksen ja teoriaosuuden avulla toimeksiantajalle on voitu tarjota toimenpide-ehdotuksia, joita organisaatioissa voidaan hyödyntää käsiteltyjen teemojen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksen keskeisimpiä käsitteitä ovat osaaminen, osaamisen johtaminen ja osaamisen kehittäminen. Teoriaosuuden perustana hyödynnetään kirjallisia ja sähköisiä lähteitä sekä aiempien tutkimuksien tuottamia tietoja. Opinnäytetyössä käsitellään myös tutkimuksen toteuttamisessa käytettyjä tutkimusotteita sekä tutkimusaineiston keräämisen tapoja.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia esitellään osa-alueittain. Määrällisten kysymysten vastauksia havainnollistetaan kuvioiden avulla sekä avataan sanallisesti kertomalla. Laadullisten kysymysten vastauksista esitetään relevanteimmat, jotka toivat informaatiota esitettyyn kysymykseen liittyen. Vastauksista muodostetaan myös kokonaiskuva, jota selitetään sanallisesti.
Opinnäytetyön lopussa tehdään johtopäätöksiä, pohdintaa ja toimenpide-ehdotuksia teoreettiseen viitekehykseen sekä aiempien tutkimuksien tuloksiin pohjautuen. Siinä esitellään tutkimuksen teemoista ilmenneitä keskeisiä vahvuuksia, joita löytyy osaamisten ja osaamistarpeiden kartoittamisesta, osaamisen kehittämisen prosessista sekä osaamisen johtamisen työkaluista. Kehitettävinä osa-alueina tarkastellaan ydin- ja avainosaamisten määrittämistä, työtehtävien kierrättämistä, mentorointia ja sisäistä valmennusta osaamisen kehittämisen keinoina sekä osaamisten siirtämistä. Opinnäytetyöllä on saatu tuotettua toimeksiantajalle päivitettyä tietoa osaamisen johtamisen ja osaamisen kehittämisen nykytilasta. Tutkimuksen ja teoriaosuuden avulla toimeksiantajalle on voitu tarjota toimenpide-ehdotuksia, joita organisaatioissa voidaan hyödyntää käsiteltyjen teemojen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.