Vertaisohjaajana ikäihmisten kerhossa : IkäArvokas-hankkeessa koulutettujen vertaisohjaajien kokemuksia kerhonohjauksesta ja motiivit vapaaehtoistyöhön
Kesänen, Heidi (2016)
Kesänen, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218883
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin IkäArvokas-hankkeen aikana Savon alueella koulutettujen vertaisohjaajien kokemuksia ikäihmisten kerhon ohjauksesta ja koulutuksen palvelevuutta ohjaustehtävän kannalta. Kerhonohjaus on vapaaehtoistoimintaa, joten opinnäytetyön tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa niitä tekijöitä ja motiiveja, joiden vuoksi vertaisohjaajat olivat lähteneet mukaan toimintaan ja toisaalta jatkoivat sitä. Haastateltavina oli yhteensä kahdeksan vertaisohjaajaa, jotka olivat ehtineet toimia kerhonohjaajina hieman alle vuodesta kahteen vuoteen.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kerätyn aineiston analyysissä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksissa näkyi selkeästi kerhonohjauksen olleen vertaisohjaajille positiivinen kokemus, joka on antanut heille paljon. Into ja halu tekemiseen oli kova ja ohjaustehtävä koettiin omaksi jutuksi. Parhaimmat kokemukset liittyivät onnistumisen hetkiin. Toisaalta vaikeita tai hankalia tilanteita ei juurikaan ollut tullut vastaan ja niistäkin oli hyvin omilla taidoilla selvinnyt. Koulutus koettiin tehtävään valmistavana ja tarpeellisena. Koulutuksen myötä vapaaehtoiset saivat myös taustaorganisaation, jolta he saivat tärkeänä pitämäänsä tukea tehtävässään.
Motiivit toimintaan olivat eri ihmisillä hieman erilaisia, mutta suurimpina voimina esiin nousivat halu olla avuksi ja hyödyksi sekä tarve täyttää arkeen syntynyt tyhjä aika. Myös ikäihmiset kohderyhmänä oli sellainen, joka houkutti mukaan. Toiminnan edetessä motiivit toimintaan monipuolistuivat ja vertaisohjaajat osasivat nimetä niitä enemmän.
Tätä työtä voidaan hyödyntää vapaaehtoistoiminnan positiivisen käsityskuvan luomisessa ja sen hyvien puolien esiin tuomisessa, jotta saataisiin enemmän hienoa työtä tekeviä vapaaehtoisia toimijoita tukemaan palveluja ammatillisen osaamisen rinnalle.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kerätyn aineiston analyysissä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksissa näkyi selkeästi kerhonohjauksen olleen vertaisohjaajille positiivinen kokemus, joka on antanut heille paljon. Into ja halu tekemiseen oli kova ja ohjaustehtävä koettiin omaksi jutuksi. Parhaimmat kokemukset liittyivät onnistumisen hetkiin. Toisaalta vaikeita tai hankalia tilanteita ei juurikaan ollut tullut vastaan ja niistäkin oli hyvin omilla taidoilla selvinnyt. Koulutus koettiin tehtävään valmistavana ja tarpeellisena. Koulutuksen myötä vapaaehtoiset saivat myös taustaorganisaation, jolta he saivat tärkeänä pitämäänsä tukea tehtävässään.
Motiivit toimintaan olivat eri ihmisillä hieman erilaisia, mutta suurimpina voimina esiin nousivat halu olla avuksi ja hyödyksi sekä tarve täyttää arkeen syntynyt tyhjä aika. Myös ikäihmiset kohderyhmänä oli sellainen, joka houkutti mukaan. Toiminnan edetessä motiivit toimintaan monipuolistuivat ja vertaisohjaajat osasivat nimetä niitä enemmän.
Tätä työtä voidaan hyödyntää vapaaehtoistoiminnan positiivisen käsityskuvan luomisessa ja sen hyvien puolien esiin tuomisessa, jotta saataisiin enemmän hienoa työtä tekeviä vapaaehtoisia toimijoita tukemaan palveluja ammatillisen osaamisen rinnalle.