Taloushallintopalveluita hankkivan asiakkaan ostoprosessi ja SoMe -käyttäytyminen
Ylisiurunen, Lassi (2016)
Ylisiurunen, Lassi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii taloushallinto- ja asiantuntijapalveluita tarjoava yritys, joka pysyy työssä nimettömänä liikesalaisuuksien vuoksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten taloushallintopalveluita hankkivan asiakkaan ostoprosessi etenee, sekä miten eri tavoin voidaan vaikuttaa tämän asiakkaan ostokäyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli myös selvittää mitä eri toimia yrityksessä tehdään ennen kuin he ottavat kontaktia myyjään.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määritellään B2B-markkinointi, organisaatio-ostaminen ja -käyttäytyminen, sekä käydään läpi mitä eri toimia taloushallintopalveluiden hankinnassa toteutetaan. Teoria sisältää kirjallisia lähteitä ja sähköisiä lähteitä, kuten englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita.
Opinnäytetyön empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa tutkimustuloksia pyritään havainnollistamaan erilaisilla kuvioilla. Tutkimus toteutettiin Surveypal-kyselynä Pirkanmaalla ja Hämeenlinnassa toimiville Pk-yrityksille. Tutkimuksessa haluttiin saada monipuolisia ja toisistaan poikkeavia vastauksia, joten suurin osa kysymyksistä oli avoimia. Vastaajilta tiedusteltiin heidän sosiaalisen median käyttöä sekä mitkä eri tekijät vaikuttavat taloushallintopalvelun tuottajan valintaan. Kyselyyn vastattiin 61 eri yrityksestä ja vastaajat olivat yrityksen johtohenkilöitä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yritykset osaavat arvostaa sosiaalisen median sisältöä. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että yrityksen tulisi olla mukana sosiaalisessa mediassa. Taloushallinnon palveluntarjoajan valinnassa tärkeimpiä tietolähteitä ovat omat kumppanisidosryhmät ja hakukoneet. Tärkeimmät valintakriteerit, jotka ohjaavat lopulliseen palveluntarjoajan valintaan ovat ammattitaito, sekä hinta-laatusuhde.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määritellään B2B-markkinointi, organisaatio-ostaminen ja -käyttäytyminen, sekä käydään läpi mitä eri toimia taloushallintopalveluiden hankinnassa toteutetaan. Teoria sisältää kirjallisia lähteitä ja sähköisiä lähteitä, kuten englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita.
Opinnäytetyön empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa tutkimustuloksia pyritään havainnollistamaan erilaisilla kuvioilla. Tutkimus toteutettiin Surveypal-kyselynä Pirkanmaalla ja Hämeenlinnassa toimiville Pk-yrityksille. Tutkimuksessa haluttiin saada monipuolisia ja toisistaan poikkeavia vastauksia, joten suurin osa kysymyksistä oli avoimia. Vastaajilta tiedusteltiin heidän sosiaalisen median käyttöä sekä mitkä eri tekijät vaikuttavat taloushallintopalvelun tuottajan valintaan. Kyselyyn vastattiin 61 eri yrityksestä ja vastaajat olivat yrityksen johtohenkilöitä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yritykset osaavat arvostaa sosiaalisen median sisältöä. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että yrityksen tulisi olla mukana sosiaalisessa mediassa. Taloushallinnon palveluntarjoajan valinnassa tärkeimpiä tietolähteitä ovat omat kumppanisidosryhmät ja hakukoneet. Tärkeimmät valintakriteerit, jotka ohjaavat lopulliseen palveluntarjoajan valintaan ovat ammattitaito, sekä hinta-laatusuhde.