Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Aika jänniä kysymyksiä! : Palautetyökalun kehittäminen erityistä tukea tarvitsevien taideryhmässä

Järvelä, Sinikka (2016)

 
Avaa tiedosto
Jarvela_Sinikka.pdf (622.6Kt)
Lataukset: 


Järvelä, Sinikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Kettukin ja Vanajaveden Opiston yhteisille erityistä tukea tarvitsevien aikuisten taideryhmille palautteenkeruutapa. Palautetta haluttiin saada, jotta taideryhmien toimintaa voitaisi kehittää enemmän siinä käyvien toiveiden mukaiseksi ja lisätä heidän osallisuuttaan. Järjestelmällistä palautteenkeruutapaa taideryhmissä ei ole ollut tähän mennessä vielä käytössä.

Aihe ja tarve tulivat opinnäytetyön toimeksiantajalta Kettukilta. Palautetavan tuli sopia erityistä tukea tarvitsevien aikuisten käyttöön ja sen toivottiin olevan helppo sekä nopea toteuttaa käytännössä. Palautteen keräämisestä ja antamisesta haluttiin tulevan luonteva osa ryhmän toimintaa, joka hyödyttäisi kaikkia osapuolia myös jatkossa. Opinnäytetyöni tuotoksena oli keskustelurunko, joka sai alkunsa kehityskeskustelun teoriasta, selkokielisyydestä ja aikaisemmista kokemuksista juuri tämän taideryhmän kanssa.

Vastauksia tutkimuskysymykseen etsittiin kyseisen taideryhmän jäseniin tutustumalla, heitä haastattelemalla ja havainnoimalla. Haastattelurungon suunnittelua tehtiin yhdessä Kettukin toiminnanjohtajan ja taideryhmien ohjaajien kanssa. Palautetyökalun kehittämisprosessin aikana pyrittiin huomioimaan erityistä tukea tarvitsevat taideryhmien ihmiset ja heidän erityispiirteensä. Myös palautteenkeruutavan juurruttaminen taideryhmien toimintaan oli tärkeä tavoite.

Kehittämisprosessin tuloksena olivat osallisuuteen ja kehityskeskusteluiden teorioihin perustuvat juttutuokiot, jotka testattiin taideryhmän osallistujan ja hänen ohjaajansa välisinä. Pohjana oli tekijän kehittämä keskustelurunko. Tuokioiden todettiin toimivan melko hyvin. Havaittiin kuitenkin, että ohjaajat tarvitsevat lisäapua, jotta tuokioista tulisi säännöllisiä. Palautetyökalun kehittämisprosessi edisti keskustelukulttuuria ja sai taideryhmän osallistujat oivaltamaan voivansa vaikuttaa oman ryhmänsä toimintaan ja sen kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste