Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päiväkoti-ikäisen lapsen sosiaalinen vuorovaikutus Alavuden varhaiskasvatuksessa

Saastamoinen, Anne; Lindqvist, Sanna-Kaisa (2016)

 
Avaa tiedosto
Saastamoinen_Anne.pdf (546.9Kt)
Lataukset: 


Saastamoinen, Anne
Lindqvist, Sanna-Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Alavuden varhaiskasvattajien näkemyksiä päiväkoti-ikäisten lasten sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen sosiaalista vuorovaikutusta, sosiaalista kehitystä, vuorovaikutussuhteita sekä lapsen teknologian ja median käyttöä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Alavuden kaupungin kanssa.

Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto on kerätty haastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän kasvattajaa neljästä eri päiväkodista. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat: millaisia käsityksiä kasvattajilla on lasten sosiaalisista suhteista ja taidoista, miten lapsen ja perheen väliset sosiaaliset suhteet ilmenevät päiväkodissa, millainen on kasvattajan rooli lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa sekä miten teknologia vaikuttaa lasten sosiaalisiin suhteisiin ja taitoihin.

Tutkimustuloksista selvisi, että lasten sosiaaliset suhteet ja taidot ovat nykypäinä hyvät, mutta myös vaihtelevat. Kasvattajat toivat esiin, että lapset hakeutuivat rohkeasti toisten lasten seuraan ja toisten lasten kanssa leikkiä muodostui helposti. Lasten perhesuhteet nähtiin tärkeänä tekijänä lapsen sosiaaliselle kasvulle ja kehitykselle. Kasvattajat tukivat lapsen sosiaalista vuorovaikutusta parhaiten olemalla läsnä, kannustamalla, rohkaisemalla sekä mallintamalla. Lapsen teknologian ja median käyttö nähtiin lisääntyneen, mutta sillä ei nähty olevan suurta vaikutusta lapsen sosiaalisiin vuorovaikutustaitoihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste