Työntekijöiden tyytyväisyys palkitsemismenetelmiin
Doan, Nhung (2016)
Doan, Nhung
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418967
Tiivistelmä
Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara ja siksi on tärkeää pitää heidät tyytyväisinä ja heidän motivaationsa korkealla. Palkitsemisella on myönteisiä vaikutuksia tyytyväisyyteen ja motivaatioon, mikäli sen tekee oikein. Usein ajatellaan, että rahallinen palkitseminen on paras keino palkita. Yllättävää on, että ei-rahallinen palkitseminen, kuten palautteen saaminen voi olla jopa motivoivampaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeyrityksen työntekijöiden tyytyväisyyttä palkitsemiseen. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, mitä palkitsemiskeinoja kohdeyrityksen työntekijät arvostavat, ja millaisia vaikutuksia palkitsemisella on heihin. Analysoitujen tutkimustulosten avulla pystyttiin antamaan kehitysehdotuksia kohdeyrityksen palkitsemisesta vastaaville. Kohdeyritys on Keski-Uudellamaalla toimiva päivittäistavarakauppa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palkitsemisesta, onnistuneesta palkitsemisesta, palkitsemisen vaikutuksista työhyvinvointiin ja työmotivaatioon sekä palkitsemisen kokonaisuudesta. Lisäksi opinnäytetyössä syvennyttiin palkitsemisen erilaisiin menetelmiin, kuten aineellisiin ja aineettomiin palkitsemiskeinoihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin survey-tutkimuksen avulla. Kyselylomake luotiin SurveyMonkey:n sivuilla, sillä sen työkalu pystyy muuttamaan vastaukset suoraan prosenteiksi, jolloin tuloksia oli helpompi analysoida. Kysely lähetettiin kohdeyrityksen kaikille työntekijöille, jotka ovat tavaratalojohtajan alaisia. Heitä on 62 ja vastauksia tuli 23. Vastausprosentiksi muodostui 37,1.
Tutkimustuloksista selvisi, että kohdeyrityksen työntekijät eivät olleet tyytyväisiä palkitsemismenetelmiin ja palkitseminen ei ollut heidän mielestään oikeudenmukaista ja selkeää. He toivoivat enemmän palkitsemista ja halusivat esimiesten käytettävän aineellisia palkkioita. Esimiehet voisivat vaikuttaa tähän valitsemalla toivotun palkitsemiskeinon ja tiedottamalla selkeästi palkitsemisperusteista niin, että kaikki tietävät mistä palkitaan ja miten.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeyrityksen työntekijöiden tyytyväisyyttä palkitsemiseen. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, mitä palkitsemiskeinoja kohdeyrityksen työntekijät arvostavat, ja millaisia vaikutuksia palkitsemisella on heihin. Analysoitujen tutkimustulosten avulla pystyttiin antamaan kehitysehdotuksia kohdeyrityksen palkitsemisesta vastaaville. Kohdeyritys on Keski-Uudellamaalla toimiva päivittäistavarakauppa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palkitsemisesta, onnistuneesta palkitsemisesta, palkitsemisen vaikutuksista työhyvinvointiin ja työmotivaatioon sekä palkitsemisen kokonaisuudesta. Lisäksi opinnäytetyössä syvennyttiin palkitsemisen erilaisiin menetelmiin, kuten aineellisiin ja aineettomiin palkitsemiskeinoihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin survey-tutkimuksen avulla. Kyselylomake luotiin SurveyMonkey:n sivuilla, sillä sen työkalu pystyy muuttamaan vastaukset suoraan prosenteiksi, jolloin tuloksia oli helpompi analysoida. Kysely lähetettiin kohdeyrityksen kaikille työntekijöille, jotka ovat tavaratalojohtajan alaisia. Heitä on 62 ja vastauksia tuli 23. Vastausprosentiksi muodostui 37,1.
Tutkimustuloksista selvisi, että kohdeyrityksen työntekijät eivät olleet tyytyväisiä palkitsemismenetelmiin ja palkitseminen ei ollut heidän mielestään oikeudenmukaista ja selkeää. He toivoivat enemmän palkitsemista ja halusivat esimiesten käytettävän aineellisia palkkioita. Esimiehet voisivat vaikuttaa tähän valitsemalla toivotun palkitsemiskeinon ja tiedottamalla selkeästi palkitsemisperusteista niin, että kaikki tietävät mistä palkitaan ja miten.