Näytä suppeat kuvailutiedot

Työntekijöiden tyytyväisyys palkitsemismenetelmiin

Doan, Nhung (2016)

dc.contributor.authorDoan, Nhung-
dc.date.accessioned2016-12-07T07:27:11Z
dc.date.available2016-12-07T07:27:11Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2016120418967-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/119362
dc.description.abstractHenkilöstö on yrityksen tärkein voimavara ja siksi on tärkeää pitää heidät tyytyväisinä ja heidän motivaationsa korkealla. Palkitsemisella on myönteisiä vaikutuksia tyytyväisyyteen ja motivaatioon, mikäli sen tekee oikein. Usein ajatellaan, että rahallinen palkitseminen on paras keino palkita. Yllättävää on, että ei-rahallinen palkitseminen, kuten palautteen saaminen voi olla jopa motivoivampaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeyrityksen työntekijöiden tyytyväisyyttä palkitsemiseen. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, mitä palkitsemiskeinoja kohdeyrityksen työntekijät arvostavat, ja millaisia vaikutuksia palkitsemisella on heihin. Analysoitujen tutkimustulosten avulla pystyttiin antamaan kehitysehdotuksia kohdeyrityksen palkitsemisesta vastaaville. Kohdeyritys on Keski-Uudellamaalla toimiva päivittäistavarakauppa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palkitsemisesta, onnistuneesta palkitsemisesta, palkitsemisen vaikutuksista työhyvinvointiin ja työmotivaatioon sekä palkitsemisen kokonaisuudesta. Lisäksi opinnäytetyössä syvennyttiin palkitsemisen erilaisiin menetelmiin, kuten aineellisiin ja aineettomiin palkitsemiskeinoihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin survey-tutkimuksen avulla. Kyselylomake luotiin SurveyMonkey:n sivuilla, sillä sen työkalu pystyy muuttamaan vastaukset suoraan prosenteiksi, jolloin tuloksia oli helpompi analysoida. Kysely lähetettiin kohdeyrityksen kaikille työntekijöille, jotka ovat tavaratalojohtajan alaisia. Heitä on 62 ja vastauksia tuli 23. Vastausprosentiksi muodostui 37,1. Tutkimustuloksista selvisi, että kohdeyrityksen työntekijät eivät olleet tyytyväisiä palkitsemismenetelmiin ja palkitseminen ei ollut heidän mielestään oikeudenmukaista ja selkeää. He toivoivat enemmän palkitsemista ja halusivat esimiesten käytettävän aineellisia palkkioita. Esimiehet voisivat vaikuttaa tähän valitsemalla toivotun palkitsemiskeinon ja tiedottamalla selkeästi palkitsemisperusteista niin, että kaikki tietävät mistä palkitaan ja miten.fi
dc.description.abstractThe aim of this Bachelor’s thesis was to examine the satisfaction of employees towards rewarding in a target company, a grocery store located in the Keski-Uusimaa area. The aim was also to find out what kind of rewarding methods the company’s employees appreciate and what influences the rewards have on them. Based on the analysed research data, it was possible to give development proposal to the responsible persons in charge of rewarding in the company. The theoretical frame of reference consists of rewarding, successful rewarding, influences of rewarding on wellbeing and job motivation and all elements of rewarding. In addition, the thesis focuses on different methods of rewarding such as material and immaterial rewarding. A quantitative method was applied in this thesis and research data was gathered by a survey. The questionnaire was created in SurveyMonkey’s web page as it has a tool that converts the answers directly into percentages which are easier to analyse. The questionnaire was sent to all employees of the target company who had a direct work contract with the company. There were 62 employees and 23 of them responded to the questionnaire. The answering ratio was 37,1. The research results revealed that the employees were not satisfied with the existing rewarding methods and they felt that it was unfair and unclear. Employees wished for more rewarding and they preferred more material rewards. Managers could influence this by selecting the preferred rewarding method and by communicating more clearly about the basis for rewarding so that everyone would know why someone is rewarded and how.en
dc.language.isofin-
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleTyöntekijöiden tyytyväisyys palkitsemismenetelmiinfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/268-
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordPalkitseminen-
dc.subject.keywordPalkitsemisen kokonaisuus-
dc.subject.keywordTyömotivaatio-
dc.subject.keywordTyöhyvinvointi-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot