Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palveluyrityksen hinnoittelu ja kannattavuus : Ohjelmistoyritys X Oy

Taimi, Kaisa (2016)

 
Avaa tiedosto
Taimi_Kaisa.pdf (865.6Kt)
Lataukset: 


Taimi, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida toimeksiantajayrityksen kannattavuutta ja hinnoittelua sekä selvittää niiden nykytilanne. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, kattaako yrityksen tällä hetkellä käyttämä tuntiveloitushinta kaikki kustannukset. Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle taulukot, joiden avulla yrityksessä pystytään analysoimaan tuntiveloitushintoja suhteessa yrityksen kustannuksiin ja siten voidaan arvioida yrityksen kannattavuutta. Yrityksen vuosien 2015 ja 2016 tuloslaskelmat oikaistiin palkkojen ja tilavuokrien osalta, jotta kustannukset huomioitiin laskemissa riittävällä tasolla.

Työ koostuu kahdesta suuremmasta osiosta, kannattavuudesta ja hinnoittelusta. Ensimmäisessä osiossa perehdyttiin yrityksen kannattavuuteen kannattavuuden tunnuslukujen avulla sekä tarkasteltiin asiakaskatteita. Kannattavuuden tunnuslukujen perusteella analysoitiin yrityksen taloudellinen tilanne. Toisessa osiossa tarkasteltiin tarkemmin yrityksen hinnoittelua sen tarjoamissa eri palveluissa ja laskettiin minimituntihinta tuntiveloitettavalle työlle.

Talouden analysoinnin perusteella selvisi, että vakavaraisuutta pitäisi pyrkiä parantamaan. Lisäksi tunnuslukuja laskiessa jouduttiin ottamaan huomioon monia eri asioita. Hinnoittelua tarkastellessa huomattiin, että minimituntihinnan laskeminen yrityksessä on hankalaa, sillä yrityksen palveluita hinnoitellaan eri menetelmillä ja kaikki tehtyjä tunteja ei laskuteta asiakkailta. Minimituntihinnan laskemisen perusteella selvisi, että nykyinen tuntiveloitushinta ei kata kaikkia kustannuksia.

Yrityksen kannattavuuden ja hinnoittelun tutkimisen seurauksena syntyi kolme Excel-pohjaista laskentamallia. Näistä kahdessa tarkastellaan yrityksen tuloksen oikaisua, jonka avulla voidaan tarkastella tuottojen ja kustannusten sekä oikaistujen kustannusten vaikutusta tulokseen. Kolmas Excel-pohjainen laskentamalli tarkastelee asiakaskatteita yrityksessä ja sitä voidaan käyttää pohjana tulevissa asiakaskannattavuuslaskelmissa.

Opinnäytetyön tuloksena yritys sai Excel-taulukot, joiden avulla voidaan tarkastella kannattavuutta. Työn perusteella syntyi kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Laskuttamalla asiakkailta enemmän tunteja, yritys pystyisi kattamaan kustannuksensa. Hinnoitteluun perehtymällä ja sitä yhtenäistämällä yritys pystyisi seuraamaan kannattavuutta paremmin ja saamaan palveluiden hinnat kannattaviksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste