Pienyritysten valmius yhteistyöhön matkanjärjestäjän kanssa
Haverinen, Johanna; Hyyppä, Elina (2016)
Haverinen, Johanna
Hyyppä, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Visit Turku. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia pienyritysten valmiutta lähteä yhteistyöhön Visit Turun kanssa. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yritysten valmiuteen lähteä yhteistyöhön matkanjärjestäjän kanssa. Työssä keskitytään Turun ja Kustavin välisellä alueella olevien pienyritysten valmiuteen lähteä mukaan yhteistyöhön Visit Turun, Visit Ålandin ja Visit Finlandin toimesta kehitteillä olevaan Jättestora ringvägen – matkailutuotteeseen, ja voisiko yhteistyön perusteella koota myyntiin asti sopivan matkailutuotteen.
Opinnäytetyössä esitellään työn toimeksiantaja Visit Turku sekä työn kannalta keskeisessä osassa oleva Jättestora ringvägen – matkailutuote. Työn teoriaosuudessa käsitellään yritysten välisen yhteistyön teoriaa yritysyhteistyömallin sekä Komppula & Boxbergin että Smithin matkailutuote – mallien pohjalta. Yhteistyötä käsitellään myös PESTE- ja SWOT – analyy-sien avulla.
Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol – kyselomaketta. Valmis lomake lähetettiin 11 yritykselle. Kyselylomakkeen pohjalta saadut kuusi vastausta analysointiin ja tulokset tulkittiin.
Vaikka kyselyn pohjalta saatujen vastausten määrä jäi alhaiseksi, voidaan tulosten perusteella todeta, että kaikki vastaajista olivat kiinnostuneita tekemään yhteistyötä osana Jättestora ringvägeniä. Yhteistyöhalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä näytti tässä tutkimuksessa olevan erityisesti luotettavuus, yhteinen tavoite ja sitoutuneisuus. Motivaatiotekijöitä lähteä yhteistyöhön olivat mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita, verkostoituminen sekä lisänäkyvyys sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen perusteella Visit Turun on mahdollista kehittää Jättestora ringvägenistä myyntiin asti sopiva matkailutuote.
Opinnäytetyössä esitellään työn toimeksiantaja Visit Turku sekä työn kannalta keskeisessä osassa oleva Jättestora ringvägen – matkailutuote. Työn teoriaosuudessa käsitellään yritysten välisen yhteistyön teoriaa yritysyhteistyömallin sekä Komppula & Boxbergin että Smithin matkailutuote – mallien pohjalta. Yhteistyötä käsitellään myös PESTE- ja SWOT – analyy-sien avulla.
Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol – kyselomaketta. Valmis lomake lähetettiin 11 yritykselle. Kyselylomakkeen pohjalta saadut kuusi vastausta analysointiin ja tulokset tulkittiin.
Vaikka kyselyn pohjalta saatujen vastausten määrä jäi alhaiseksi, voidaan tulosten perusteella todeta, että kaikki vastaajista olivat kiinnostuneita tekemään yhteistyötä osana Jättestora ringvägeniä. Yhteistyöhalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä näytti tässä tutkimuksessa olevan erityisesti luotettavuus, yhteinen tavoite ja sitoutuneisuus. Motivaatiotekijöitä lähteä yhteistyöhön olivat mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita, verkostoituminen sekä lisänäkyvyys sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen perusteella Visit Turun on mahdollista kehittää Jättestora ringvägenistä myyntiin asti sopiva matkailutuote.