Ammatilliseen peruskoulutukseen kohdistuneiden muutosten vaikutus hiusalan opettajan työhön
Isosaari, Heini; Buchanan, Maria (2016)
Isosaari, Heini
Buchanan, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ammatilliseen peruskoulutukseen kohdistuneet muutokset ovat vaikuttaneet hiusalan opettajan rooliin ja opetustyöhön. Tutkimuskysymyksillä pyrittiin selvittämään, miten hiusalan ammatinopettajat kokevat muutosten vaikutukset sekä millaisilla keinoilla voitaisiin motivoida opiskelijoita ja helpottaa opetustyötä. Lisäksi tutkittiin, vastaako nykyinen ammatillinen peruskoulutus työelämän tarpeita. Teoriataustassa avattiin hiusalan ammatillisen peruskoulutuksen perusteita, ammatillisen peruskoulutuksen lakia ja niihin kohdistuneita muutoksia, kuten nuorisotakuuta, tulevaisuuden reformia ja yhteiskunnallisia muutoksia. Käsitteitä ammatinopettajan roolista ja elämälähtöisen koulun perusperiaatteista pohdittiin opinnäytetyössä monelta eri näkökannalta. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää Stadin ammattiopiston hiusalan ammatinopettajaa. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää ja ryhmittelyä käyttäen.
Valtakunnallinen opetussuunnitelma koettiin työelämän tarpeita vastaavana, sillä se opettaa opiskelijoille työelämässä tarvittavan ammatillisen perustason. Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin, että valtion säästöistä johtuvan lähiopetustuntien vähentymisen vuoksi opiskelijoilta vaaditaan paljon itsenäisyyttä ja vastuunottoa omista opinnoista. Ammatinopettajan roolissa kasvattajan ja ohjaajan tehtävä korostuu vahvasti, koska opiskelijat tarvitsevat paljon sosiaalista tukea, eikä ammatillisessa peruskoulutuksessa tarkoitus ole enää opettaa yksinomaan ammatillisia taitoja. Ennaltaehkäiseviin toimiin nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi ja opiskelijaksiottamismenetelmään toivottiin muutoksia. Stadin ammattiopistossa oltiin tyytyväisiä yhteisopettajuuteen ja käytännönläheiseen opetustapaan. Kehitysehdotuksena esiin nousi koulukohtaisen opetussuunnitelman selkeyttäminen niin, että opetuksen taso pysyisi samana kaikille opiskelijoille. Opintokokonaisuuksien opettaminen samanaikaisesti koettiin tärkeäksi. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää Stadin ammattiopiston sisäisissä kehitystoimissa ja -keskusteluissa.
Valtakunnallinen opetussuunnitelma koettiin työelämän tarpeita vastaavana, sillä se opettaa opiskelijoille työelämässä tarvittavan ammatillisen perustason. Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin, että valtion säästöistä johtuvan lähiopetustuntien vähentymisen vuoksi opiskelijoilta vaaditaan paljon itsenäisyyttä ja vastuunottoa omista opinnoista. Ammatinopettajan roolissa kasvattajan ja ohjaajan tehtävä korostuu vahvasti, koska opiskelijat tarvitsevat paljon sosiaalista tukea, eikä ammatillisessa peruskoulutuksessa tarkoitus ole enää opettaa yksinomaan ammatillisia taitoja. Ennaltaehkäiseviin toimiin nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi ja opiskelijaksiottamismenetelmään toivottiin muutoksia. Stadin ammattiopistossa oltiin tyytyväisiä yhteisopettajuuteen ja käytännönläheiseen opetustapaan. Kehitysehdotuksena esiin nousi koulukohtaisen opetussuunnitelman selkeyttäminen niin, että opetuksen taso pysyisi samana kaikille opiskelijoille. Opintokokonaisuuksien opettaminen samanaikaisesti koettiin tärkeäksi. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää Stadin ammattiopiston sisäisissä kehitystoimissa ja -keskusteluissa.