Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten liikkumisen mahdollisuuksien lisääminen päivähoitopäivän aikana.

Häyrinen, Ville (2016)

 
Avaa tiedosto
Hayrinen_Ville.pdf (736.3Kt)
Lataukset: 


Häyrinen, Ville
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819491
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsi liikkuu päiväkotipäivän aikana, ja mikä siihen vaikuttaa. Opinnäyte nivoutui Heinolan kaupungin sivistystoimen hankkeeseen: Lii-kuttava lapsuus Heinolassa. Hanke toteutui kaupungin varhaiskasvatuksessa, kymmenessä päi-väkodissa, perhekeskuksessa sekä kotiperhepäivähoidossa. Tarkoituksena oli koulutuksen, yh-teistyön, hankintojen ja ajatusmallien muutoksen avulla lisätä lapsen liikkumista päivähoitopäi-vän aikana, sekä luoda yhteisiä toimintamalleja siihen, miten lasten liikkumista varhaiskasvatuk-sessa voidaan lisätä. Opinnäytetyö keskittyi hankkeen vaikutuksiin ja lapsen liikkumismahdolli-suuksien ja tätä kautta itse liikkumisen lisäämiseen päivähoitopäivänaikana. Kaiken lähtökohtana oli lapselle ominainen, vapaa, leikinomainen toiminta ja liikkuminen. Opinnäytteen alussa teh-dyn kyselytutkimuksen pohjalta valittiin toimintamallit ja kohteet, joihin pyrittiin hankkeen suomin keinoin ja resurssein vaikuttamaan. Myös kaikkien Heinolan varhaiskasvatusyksiköiden liikunnan tilojen, ympäristön ja välineiden nykytila käytiin läpi ja niiden eroja pyrittiin tasoitta-maan.
Opinnäytteen ja hankkeen erottaminen on tässä yhteydessä oleellista. Hanke oli ympäristö, jossa opinnäytteen ja tutkimuksen tuomia sisältöjä ja toimintamalleja päästiin myös käytännön tasolla kokeilemaan. Opinnäyte keskittyi kuitenkin tutkimukseen ja teoriatiedon tuottamiseen koskien lapsen päiväkotipäivän aikaista liikkumista. Työn tuloksena syntyi työkaluja ja toimintamalleja varhaiskasvatuksen liikunnallistamiseksi. Työ myös arvioi hankkeen konkreettisia vaikutuksia päiväkotien arkeen. Opinnäyte ja hanke tukivat toisiaan ja niiden yhteisvaikutus oli varmasti parempi kuin jommankumman yksinään. Opinnäyte toi hankkeen toteutuksen vahvan teoriapoh-jan ja hankemaailma taas tarjosi realistisen toimintakentän. Hankkeen yhteisöpedagoginen näkö-kulma liittyy liikunnallisen, terveellisen elämäntavan muodostumiseen jo varhaislapsuudessa. Opinnäytteen seurauksena Heinolan varhaiskasvatuksessa liikkumisesta ja liikunnasta puhutaan aiempaa enemmän, sen rooli muistetaan toiminnan suunnittelussa sekä liikunnan toteutusta arvi-oidaan jatkuvasti. Myös rakenteet päiväkotiliikunnan kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi jäivät olemaan. Hankkeen johtopäätöksiä on käytetty Heinolan varhaiskasvatuksen liikunnan suunnitte-lun ja esiops -työn tukena onnistuneesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste