Varför väljer transportbolag att använda Hangö hamn?
Lönnqvist, Linus (2016)
Lönnqvist, Linus
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819540
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om Hangö hamn, med fokus på hamnens kundbetjäning, kundservice och kundrelationer till transportbolagen som anlitar hamnen. Huvudsyftet med undersökningen är att utreda orsakerna till att transportbolagen väljer att använda Hangö hamn som sin främsta hamnoperatör. Undersökningens delsyfte är att bidra med informat-ion åt Hangö Stevedoring Ab, och att informationen förhoppningsvis kan vara till nytta när man framöver utvecklar hamnens service, kundbetjäning och kundrelationer. Undersök-ningen avgränsas till Hangö hamns viktigaste trailer- och projektlastkunder. Metoden för insamlingen av data har varit kvalitativ och har genomförts genom fallstudier där intervjuer gjorts med kundansvariga hos företagen. För att ge läsaren en vidgad syn inom hamnbran-schen, har jag i teoridelen även skrivit om olika transportsätt, om gods marknaden och dess kostnader, om olika hamnar i Finland och om olika processer i hamnen. Dessutom har jag ett skilt kapitel som berör kundrelationer, där jag har dragit paralleller mellan teorin och Hangö hamns hantering av kundrelationer. Svaren från intervjuerna har jag presenterat i två SWOTanalyser, en som berör trailerkundernas svarsresultat och en som berör projekt-lastkundernas svarsresultat, för att de skall vara tydliga och överskådliga. Resultatet från undersökningen visar att det i båda SWOTanalyserna finns betydligt flera styrkor än svagheter. Båda kundgrupperna nämnde kundbetjäningen, flexibiliteten, öppethållningsti-derna, snabbheten, kunnigheten och rederiet Transfennica och dess destinationer, som ab-soluta styrkor. Bland svagheterna nämndes det behovet av ett större serviceutbud i hamnen, hamnens läge, samt även flera kajplatser och större fältyta. Som hot upplevdes andra ham-nar och osäkerheten inom transportbranschen. Möjligheterna utgjordes av att öppna nya båtrutter med nya destinationer, att utöka servicen, utvidga hamnområdet och förbättra marknadsföringen. Min slutsats av undersökningen är att båda kundgrupperna överlag är mycket nöjda med verksamheten i Hangö hamn, men att de också har fört fram önskemål om olika förbättringar och att de ser olika möjligheter för hamnen att utvecklas, så att den kan bli ännu bättre och kan hålla sig konkurrenskraftig bland Finlands hamnar. This degree thesis deals with the Port of Hanko, with a focus on the port´s customer ser-vice and customer relationships to transport companies which use the port. The main pur-pose of the study is to examine the reasons for the transport companies choosing to use the Port of Hanko as their main port operator. Further purposes of the study are to provide in-formation to Hanko Stevedoring and that the information can hopefully be of benefit when developing the port´s service, customer service and customer relationships in the future. The study is limited to Hanko port´s main trailer and project cargo customers. The method used in the study has been qualitative and has been conducted through case studies where interviews were made with account managers within companies. To give the reader a broader view of the port sector I have in the theory part also written about different modes of transport, freight market and its costs, different ports in Finland and different processes in the harbor. Also, I have a separate chapter relating to customer relations, where I have drawn parallels between the theory and the port of Hanko customer relationship manage-ment. The responses from the interviews are presented in two SWOT analyzes, one in-volving trailer customer response results and one involving project cargo customer results, in order to make them clear and transparent. The results of the study show that in both SWOT analyzes there are far more strenghts than weaknesses. My conclusion of the re-search is therefore that both customer groups in general are very satisfied with the opera-tions of the Port of Hanko, but that they have also expressed a desire for improvements and they see various opportunities for the port to be developed so that it can be even better and can stay competitive among Finnish ports.