E-commerce in B2B : study case Hilti (Suomi) Oy
Östring, Joonas (2016)
Östring, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519059
Tiivistelmä
Verkkokaupat ovat jokaiselle tuttuja ja hyvin suurella todennäköisyydelle suurin osa meistä on ostanut jotakin verkkokaupasta. Verkkokauppa on vaivaton ja nopea tapa vertailla tuotteita ja tehdä ostoksia. Ne ovat myös laajasti esillä ja mainostettuja. Useimmat meistä eivät kuitenkaan tiedä, että verkkokaupankäynti on suuruudeltaan moninkertainen tavanomaiseen yritykseltä kuluttajalle myyntiin.
B2B verkkokaupankäynti on kukoistava ja nopeasti kasvava ala, mutta siitä huolimatta sitä ei ole tutkittu yhtä laajasti kuin B2C verkkokaupankäyntiä. Verkkokaupankäynnin vaikutus B2B markkinoijalle on massiivinen ja jokaisen yrityksen täytyy ymmärtää verkkokanavan painoarvo strategiaa miettiessä. Asiakkaat B2B hakevat samoja asioita verkkokaupoilta kuin kuluttajatkin – hintojen vertailua, tiedon etsimistä ja hankintaa. Tämä opinnäytetyö tutkii jo olemassa olevia B2B markkinoinnin teorioita ja verkkokaupan roolia niissä. Tämän jälkeen tutkitaan verkkokaupan vaikutusta ostajan ja myyjän väliseen suhteeseen ja kuinka yritykset ovat sopeutuneet muuttuneeseen tilanteeseen.
Tarkoituksena on tuoda esille ehdotuksia miten B2B markkinoija voisi mukautua tilanteeseen, jossa asiakkaat vaativat yhä enemmän digitaalisia palveluita. Tarkoituksena on myös löytää vastauksia miten digitaaliset palvelut (tässä tapauksessa verkkokauppa) voivat tukea ja kehittää myyjän ja ostajan välitä suhdetta. Käytän Hilti (Suomi) Oy:ta esimerkkitapauksena ja Hiltiin verkkokauppaa. Koitan löytää yhteyden asiakkaan lojaliteetin kasvun ja verkkokaupan käytön välillä. Tutkin myös verkkokaupan pääasiallista käyttötarkoitusta asiakkaille. Vastauksia näihin asioihin koitan löytää analysoimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja haastattelemalla Hiltin asiakkaita.
B2B verkkokaupankäynti on kukoistava ja nopeasti kasvava ala, mutta siitä huolimatta sitä ei ole tutkittu yhtä laajasti kuin B2C verkkokaupankäyntiä. Verkkokaupankäynnin vaikutus B2B markkinoijalle on massiivinen ja jokaisen yrityksen täytyy ymmärtää verkkokanavan painoarvo strategiaa miettiessä. Asiakkaat B2B hakevat samoja asioita verkkokaupoilta kuin kuluttajatkin – hintojen vertailua, tiedon etsimistä ja hankintaa. Tämä opinnäytetyö tutkii jo olemassa olevia B2B markkinoinnin teorioita ja verkkokaupan roolia niissä. Tämän jälkeen tutkitaan verkkokaupan vaikutusta ostajan ja myyjän väliseen suhteeseen ja kuinka yritykset ovat sopeutuneet muuttuneeseen tilanteeseen.
Tarkoituksena on tuoda esille ehdotuksia miten B2B markkinoija voisi mukautua tilanteeseen, jossa asiakkaat vaativat yhä enemmän digitaalisia palveluita. Tarkoituksena on myös löytää vastauksia miten digitaaliset palvelut (tässä tapauksessa verkkokauppa) voivat tukea ja kehittää myyjän ja ostajan välitä suhdetta. Käytän Hilti (Suomi) Oy:ta esimerkkitapauksena ja Hiltiin verkkokauppaa. Koitan löytää yhteyden asiakkaan lojaliteetin kasvun ja verkkokaupan käytön välillä. Tutkin myös verkkokaupan pääasiallista käyttötarkoitusta asiakkaille. Vastauksia näihin asioihin koitan löytää analysoimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja haastattelemalla Hiltin asiakkaita.