Valokuvaajan tuotevalikoiman tuotteistaminen : case: Anrietta Kuosku Photography
Kuosku, Anrietta (2016)
Kuosku, Anrietta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819591
Tiivistelmä
Digikamerat ja älypuhelimien laadukkaat kamerat ovat muokanneet valokuvausalaa radikaalisti viimeisien vuosien aikana. Nykyään on helppoa aloittaa valokuvaamisen harrastaminen, kun alkuun pääsemisessä ei vaadita enää yhtä isoa tietomäärää kuin aikaisemmin. Sosiaalisessa mediassa mainostamisen helppous on ajanut nämä valokuvauksen harrastajat tarjoamaan omia palveluitaan usein todella halpaan hintaan vääristäen asiakkaiden mielikuvaa valokuvauksen hinnoista. Tästä syystä valokuvaus on todella kilpailtu ala, jossa on haastavaa hinnoitella kannattavasti. Siksi keskimääräistä korkeampaa hintaa pyytäessä onkin erityisen tärkeää luoda selkeää lisäarvoa asiakkaalle jossain konkreettisessa muodossa. Laadukkaiden kuvatuotteiden tarjoaminen ja tilaamisen tekeminen mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi prosessiksi olisi yksi selkeä erottautumiskeino, kun suuri osa valokuvaajista tarjoaa pelkät digitaaliset tiedostot ja jättää asiakkaan sen jälkeen oman onnensa nojaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä konkreettisilla valinnoilla ja teoilla valokuvaamisesta voisi tehdä kannattavaa toimintaa samalla lisäten asiakkaiden tyytyväisyyttä koko palvelupolkuun. Työkaluiksi valikoituivat brändin kehittäminen, tuotteistaminen ja palvelumuotoilu ja näistä haettiin kirjallisuudesta konkreettisia työkaluja ja teorioita työn tueksi. Työn aikana tutkittiin myös, miten maailmalla taloudellisesti menestyneet valokuvaajat tekevät tilinsä ja yhdeksi selkeäksi yhdistäväksi tekijäksi nousi henkilökohtaiset kuvatuotteiden myyntitapaamiset valokuvauksen jälkeen. Lisäksi toteutettiin määrällinen asiakaskysely, jonka tavoitteena oli saada selkeää dataa, mistä kuvatuotteista asiakkaat ovat kiinnostuneita ja voisiko nämä maailmalla toimivat henkilökohtaiset konsultaatio- ja myyntitapaamiset toimia myös Suomessa.
Lopputuloksena todettiin, että brändillä on suuri merkitys siihen, kuinka paljon ihmiset ovat valmiita kuluttamaan palveluun. Brändiä voi tietoisesti lähteä kehittämään tuotteistamalla palvelut ja tuotteet selkeäksi ja helposti ostettavaksi kokonaisuudeksi. Palvelumuotoilun työkalujen avulla saadaan vietyä kehitystä asiakkaan kanssa yhdessä oikeaan suuntaan. Asiakaskyselyssä nousi esille, että asiakkaita kiinnostavat tuotteet vaihtelivat sen mukaan, minkä kuvauksen he olivat valinneet. Positiivisesti yllättävää oli, että yli 70 % vastaajista oli kiinnostunut henkilökohtaisista kuvatuotteiden konsultaatio- ja myyntitapaamisista. Jatkotoimenpiteiksi jää lopullisen kuvatuotevalikoiman koostaminen ja varioiminen tuotekatalogeiksi eri kuvauksia varten ja koko palvelupolun hiominen tukemaan tätä kuvatuotteiden myyntiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä konkreettisilla valinnoilla ja teoilla valokuvaamisesta voisi tehdä kannattavaa toimintaa samalla lisäten asiakkaiden tyytyväisyyttä koko palvelupolkuun. Työkaluiksi valikoituivat brändin kehittäminen, tuotteistaminen ja palvelumuotoilu ja näistä haettiin kirjallisuudesta konkreettisia työkaluja ja teorioita työn tueksi. Työn aikana tutkittiin myös, miten maailmalla taloudellisesti menestyneet valokuvaajat tekevät tilinsä ja yhdeksi selkeäksi yhdistäväksi tekijäksi nousi henkilökohtaiset kuvatuotteiden myyntitapaamiset valokuvauksen jälkeen. Lisäksi toteutettiin määrällinen asiakaskysely, jonka tavoitteena oli saada selkeää dataa, mistä kuvatuotteista asiakkaat ovat kiinnostuneita ja voisiko nämä maailmalla toimivat henkilökohtaiset konsultaatio- ja myyntitapaamiset toimia myös Suomessa.
Lopputuloksena todettiin, että brändillä on suuri merkitys siihen, kuinka paljon ihmiset ovat valmiita kuluttamaan palveluun. Brändiä voi tietoisesti lähteä kehittämään tuotteistamalla palvelut ja tuotteet selkeäksi ja helposti ostettavaksi kokonaisuudeksi. Palvelumuotoilun työkalujen avulla saadaan vietyä kehitystä asiakkaan kanssa yhdessä oikeaan suuntaan. Asiakaskyselyssä nousi esille, että asiakkaita kiinnostavat tuotteet vaihtelivat sen mukaan, minkä kuvauksen he olivat valinneet. Positiivisesti yllättävää oli, että yli 70 % vastaajista oli kiinnostunut henkilökohtaisista kuvatuotteiden konsultaatio- ja myyntitapaamisista. Jatkotoimenpiteiksi jää lopullisen kuvatuotevalikoiman koostaminen ja varioiminen tuotekatalogeiksi eri kuvauksia varten ja koko palvelupolun hiominen tukemaan tätä kuvatuotteiden myyntiä.