Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen sosiaalisen kyvykkyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa

Koistinen, Nadja; Säteri, Anna-Sofia (2016)

 
Avaa tiedosto
Koistinen_Nadja ja Sateri_Anna-Sofia.pdf (974.5Kt)
Lataukset: 


Koistinen, Nadja
Säteri, Anna-Sofia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018255
Tiivistelmä
Tassä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä tarkastellaan vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan yhteistyötä tukea lapsen sosiaalista kyvykkyyttä sekä pohditaan vanhempien käsityksiä lapsensa sosiaalisista taidoistaan, vertaissuhteistaan ja sosiaalisesta käyttäytymisestään. Opinnäytetyön aiheena on myös kehittää toimintatapoja, joilla tunnistetaan vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ja odotukset kumppanuudelle kysymällä kuinka tyytyväisiä vanhemmat ovat päiväkodin henkilöstön yhteistyöhön ja kuinka hyvin he pystyvät yhdessä vaikuttamaan lapsen sosiaaliseen pätevyyteen. Kasvattajien ja vanhempien kasvatuskäytännöllä on suora vaikutus lapsen sosiaaliseen kyvykkyyteen, joilla on havaittu olevan merkittävää vaikutusta lapsen sosiaalisen kyvykkyyden muotoutumiseen ja sen laatuun.

Opinnäytetyömme on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa kuvataan kuinka hyvin päiväkodin henkilöstön ja vanhempien yhteistyö sujuu lakisääteisen kasvatusyhteistyön myötä. Vanhempien tyytyväisyyttä päiväkodin yhteistyöhön kerättiin tyytyväisyyskyselylomakella, sekä haastateltiin vanhempien näkemyksiä oman lapsensa sosiaalisista taidoista, joka kerättiin strukturoidun haastatteluaineiston avulla. Kyselylomakeaineisto kulkee nimellä perhekysely ja se kerättiin” Webropol”-työkalulla. Kyselyssä oli vastausvaihtoehtoja sekä avoimia kysymyksiä. Vanhempien haastatteluaineisto (liite 1) koostui kyselyssä mukana olleiden lasten vanhempien teemahaastatteluista, joka toteutettiin viidelle (5) vanhemmalle. Haastattelun avoimilla kysymyksillä saimme parhaalla mahdollisella tavalla selville vanhempien näkemykset yhteistyöstä sekä lapsen sosiaalisista kyvykkyyksistä. Kysymysten ideana oli johdattelemattomuus, jolloin vanhempien käsitys esimerkiksi kasvatusyhteistyöstä on heidän oma näkemyksensä. Haastattelukysymykset koskivat oman lapsen vertaissuhteita, sosiaalisia taitoja sekä sosiaalista osallisuutta.

Tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joten myös perhekysely analysoitiin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmällä, jotta saimme vanhempien vastauksista mahdollisimman luotettavaa tietoa heidän näkemyksistään. Opinnäytetyössä on mukana myös yksittäisiä kohtia määrällisestä tutkimuksesta. Tutkimustulosten perusteella on havaittavissa, että vanhemmat olivat hyvin tietoisia lapsensa sosiaalisuudesta sekä omista kyvyistään tunnistaa niitä. He pystyivät hyvin arvioimaan lastensa sosiaalisia taitoja, sekä heidän asennoitumista niin sosiaaliseen kanssakäymiseen kuin ryhmään ja leikkeihin liittyvissä asioissa. Vastauksista selviää myös vanhempien olevan kiinnostuneita lastensa asioista ja he olivat tyytyväisiä päiväkodin toimintaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste