Elinkeinotoimintaa vai julkinen hallintotehtävä : katsaus Turun ammattikorkeakoulun TKI- ja liiketoimintaan
Pohto, Tony (2016)
Pohto, Tony
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919681
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Turun ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, missä menee raja ammattikorkeakoulujen harjoittaman elinkeinotoiminnan sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan välillä. Vaikka raja voi näyttää selkeältä, lähempi tarkastelu osoittaa, ettei raja ole yksiselitteinen. Osa toiminnasta sisältää elementtejä sekä liiketoiminnasta että tutkimus- ja kehitystoiminnasta.
Ammattikorkeakoululla on laissa määritelty perustehtäviksi opetus ja tutkimus- ja kehitystoiminta, joka voi myös olla alueellisesti kehittävää. Perustehtävien lisäksi ammattikorkeakoulut voivat harjoittaa elinkeinotoimintaa. Ammattikorkeakoulut ovat saaneet ohjeistukset verottajalta sekä kirjanpitolautakunnalta siitä, mikä toiminta on elinkeinotoimintaa ja miten se kuuluu käsitellä kirjanpidossa.
Ammattikorkeakouluissa on kuitenkin toimintoja, jotka sisältävät piirteitä eri perustehtävistä sekä elinkeinotoiminnallisia piirteitä. Tällaisten toimintojen määrittely verottajan ja kirjanpitolautakunnan ohjeistusten avulla on haastavaa. Lisäksi havaitaan että kyseiset moniulotteiset toiminnot eivät ole poikkeuksia vaan vakiintuneita toimintoja.
Erilaisten tehtävien välistä rajaa on tarpeen selkeyttää, koska rahoitus kuuluu ohjata siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Esimerkiksi opetukselle tarkoitettua rahoitusta ei voi ohjata toiminnolle, joka sisältää opetuksen lisäksi elinkeinotoiminnallisia elementtejä. Rahoituksen kannalta epäselkeät toiminnot ovat laajoja kokonaisuuksia. Rahoituksen ollessa laskusuuntaista on tarpeen varmistaa, että ne kohteet, joille voidaan saada rahoitusta, ovat selkeästi rahoitukseen oikeutettuja, eivätkä sisällä rahoituksen ulkopuolelle rajattua toimintaa, kuten liiketoimintaa.
Opinnäytetyön lopussa on käsitelty muutamaa monen eri perustehtävän piirteitä sekä elinkeinotoiminnan piirteitä sisältävää hanketta. Lisäksi on esitetty vaihtoehtoisia tapoja käsitellä ongelmia aiheuttavia projektikokonaisuuksia sekä pohdittu sitä, miten Turun ammattikorkeakoulu voisi onnistua TKI- ja liiketoiminnan rajanvedossa. Työtä voi hyödyntää erityisesti ammattikorkeakoulujen TKI- tai liiketoimintaa suunniteltaessa.
Ammattikorkeakoululla on laissa määritelty perustehtäviksi opetus ja tutkimus- ja kehitystoiminta, joka voi myös olla alueellisesti kehittävää. Perustehtävien lisäksi ammattikorkeakoulut voivat harjoittaa elinkeinotoimintaa. Ammattikorkeakoulut ovat saaneet ohjeistukset verottajalta sekä kirjanpitolautakunnalta siitä, mikä toiminta on elinkeinotoimintaa ja miten se kuuluu käsitellä kirjanpidossa.
Ammattikorkeakouluissa on kuitenkin toimintoja, jotka sisältävät piirteitä eri perustehtävistä sekä elinkeinotoiminnallisia piirteitä. Tällaisten toimintojen määrittely verottajan ja kirjanpitolautakunnan ohjeistusten avulla on haastavaa. Lisäksi havaitaan että kyseiset moniulotteiset toiminnot eivät ole poikkeuksia vaan vakiintuneita toimintoja.
Erilaisten tehtävien välistä rajaa on tarpeen selkeyttää, koska rahoitus kuuluu ohjata siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Esimerkiksi opetukselle tarkoitettua rahoitusta ei voi ohjata toiminnolle, joka sisältää opetuksen lisäksi elinkeinotoiminnallisia elementtejä. Rahoituksen kannalta epäselkeät toiminnot ovat laajoja kokonaisuuksia. Rahoituksen ollessa laskusuuntaista on tarpeen varmistaa, että ne kohteet, joille voidaan saada rahoitusta, ovat selkeästi rahoitukseen oikeutettuja, eivätkä sisällä rahoituksen ulkopuolelle rajattua toimintaa, kuten liiketoimintaa.
Opinnäytetyön lopussa on käsitelty muutamaa monen eri perustehtävän piirteitä sekä elinkeinotoiminnan piirteitä sisältävää hanketta. Lisäksi on esitetty vaihtoehtoisia tapoja käsitellä ongelmia aiheuttavia projektikokonaisuuksia sekä pohdittu sitä, miten Turun ammattikorkeakoulu voisi onnistua TKI- ja liiketoiminnan rajanvedossa. Työtä voi hyödyntää erityisesti ammattikorkeakoulujen TKI- tai liiketoimintaa suunniteltaessa.